Skip to main content
فهرست مقالات

توحید اسلام و تثلیث مسیحیت (5): از چه زمانی افکار کلیسا در میان مسلمانان آشکار شد

نویسنده:

(3 صفحه - از 10 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : جامعه اسلامی بدست مقام خلافت ،اسلام ،خلافت ،توحید اسلام و تثلیث مسیحیت ،مختاری غیر قانونی خلفا ،مقام خلافت ،اجتهاد ،مادی ،زمانی افکار کلیسا ،احکام ،احکام و قوانین اسلام بنحوی ،اجتماعی ،مقام خلافت در مصدریت احکام ،دموکراسی ،مردم ،روش عملی مقام خلافت ،روش غیر قابل تغییر زمان ،افکار کلیسا در میان مسلمین ،قوانین غیر قابل تغییر ،افکار کلیسا در میان مسلمانان ،احکام و قوانین ،اسلام الوهیت در اجتماع اسلامی ،دینی ،خلیفه دوم ،بنحوی ،جامعه اسلامی ،دستور ،نتایج استقلال خلفا ،تاریخ ،تاریخ صدر اسلام

خلاصه ماشینی:

"این روش،روش غیر قابل تغییر زمان نبی اکرم نبود،بلکه طریقه‌ای بود تقریبا و تا اندازه‌ای نزدیک بحکومت دموکراسی(و در عین حال روش دموکراسی کامل نیست زیرا با اصول‌ مسلمه دموکراسی نیز چنانکه مخفی نیست قابل تطبیق نمی‌باشد)و از همین جهت است که اختلال- هائی که منافی با استقامت و یکنواختی یک سنت اجتماعی پای برجاست دروی مشاهده میشود و دوم تقریبا یک سیرت مخصوص و خلیفهء سوم و چهارم هرکدام یک سیرت مخصوص بخود داشتند و همچنین معاویه بخلافت اسلامی از راه دیگری غیر از طرق خلفای چهارگانه تسلط یافت و پس از خود:خلافت را برپایه«وراثت»استوار ساخته،علنا بیک«سلطنت استبدادی»تبدیل کرد. استقلال مقام خلافت در مصدریت احکام و امتیاز اجتهاد که صحابه همان روزها بدست آوردند تأثیرات بسزائی در نمود معارف و احکام اسلام نموده و نتائج مستقیمی در راههای سه‌گانه(راه‌ وحی مجرد و راه تعقل و استدلال منطقی و راه ولایت و معادشناسی که در اول این مقاله بذکرش‌ پرداختیم)داشت و طبعا هر سه راه را بنحوی که با وضع حاضر وفق دهد هموار کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.