Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به اعلامیه حقوق بشر - ماده بیست و ششم (43): اسلام و فرهنگ (6) تعلیمات اجباری از نظر اسلام

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،اعلامیه حقوق بشر ،تعلیمات اجباری ،مأمون ،آموزش‌وپرورش ،روش پیغمبر اسلام و خلفاء ،تعلیمات اجباری وظیفهء حکومت ،دانش ،مال ،حکومت اسلامی همگانی شدن ،حکومت اسلامی ،اسلام و فرهنگ ،فرهنگ ( ،مردم ،بزبانهای ،سر راه همگانی شدن آموزش‌وپرورش ،علم ،ترجمه ،تاریخ تمدن ،پیشوای ،توسعهء فرهنگ ،خواندن و نوشتن ،وظیفهء حکومت اسلامی ،نوشتن و خواندن ،تعالیم عالیهء اسلام ،همگانی شدن ،دانش و توسعهء فرهنگ ،پیشوایان اسلام و کسانی ،همگانی شدن دانش ،عمل

خلاصه ماشینی:

"ما در تاریخ«خلفاء»و جانشینان پیغمبر اسلام نمونه‌هائی را می‌یابیم که بخوبی نشان میدهد آنان نیز،تا چه‌اندازه در ترویج و همگانی کردن فرهنگ،اهتمام داشتند،مثلا در شرح زندگانی‌ «هارون الرشید»میخوانیم که دستور داد،در سراسر کشور پهناور اسلامی آنروز،کنار هر مسجدی مدرسه‌ای نیز بسازند2و همچنین در تاریخ«مأمون»خلیفه عباسی میخوانیم: «هنگامیکه مأمون بر امپراطور روم«میشل»سوم غلبه کرد و بنا شد با او از در صلح درآید؛یکی از شرایط صلح را چنین قرار داد که پادشاه باید یک نسخه‌ از تمام کتب یونانی را بایشان بسپارد تا او وسیلهء افرادی که بزبانهای مختلف‌ آشنائی کامل دارند؛به ترجمه آنها به‌پردازد3 (1)امتاع الاسماع-جهان اسلام ص 60 فجر الاسلام ج 1 ص 142 (2)دائرة المعارف قرن بیستم ج 6 ص 608 (3)تاریخ علوم پی یر روسو ص 118 مأمون،برای توسعهء فرهنگ و همگانی شدن دانش،افرادی مانند:«حجاج ابن مطر»و «ابن بطریق»را که بزبانهای مختلف آشنائی کامل داشتند،بکشورهای بیگانه اعزام داشت، تا هرنوع کتابهای علمی،فلسفی،ریاضی،طبی،و ادبی را که بزبانهای یونانی،سریانی، کلدانی،هندی،پهلوی،لاتینی،فارسی..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.