Skip to main content
فهرست مقالات

پرورش وآموزش (21)/ رهبری نیروها در پرتو عقل

نویسنده:

(3 صفحه - از 41 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : تعادل، اسلامی، کودک، تعلیم و تربیت، نفس، رهبری نیروها در پرتو عقل، انسان، شهوت، عواطف، پرورش و آموزش

خلاصه ماشینی:

"از میان جامعه‌شناسان،او گوست‌کنت،عقیده داشت که:«هدف تربیت،تنها پرورش‌ نیروی ذهنی کودک نیست،بلکه باید همچنین حس عاطفه و محبت او را نسبت بهمنوع و همچنین‌ حس تفاهم بین افراد را پرورش دهد»«وارد»معتقد بود که:«بسط تعلیم و تربیت و همگانی‌ ساختن آن،موجب آن خواهد گردید که افراد وظیفه‌شناس و عاقل بار آیند و از ارتکاب خطا مصون مانند«سمنر در کتاب خود بنام«آداب و رسوم»تعلیم و تربیت را بمنزلهء تلاشی برای‌ انتقال رسوم و آداب اجتماعی بکودک می‌داند و خاطر نشان می‌کند که بوسیلهء این آموزش، کودک فرامی‌گیرد که:«چه رفتاری مطلوب و چه رفتاری مکروه است»و در موارد مختلف‌ چگونه باید عمل کند و چه افکاری را باید بپذیرد و چه افکاری را باید رد کند و بعبارت دیگر: کودک در پرتو تعلیم و تربیت،راه و رفتار مطابق آداب و رسوم جامعه را فرامی‌گیرد،اما آموزش و پرورش کامل باید در فرد«یک نیروی انتقاد و تمیز شدیدی»بوجود آورد که مانع گردد وی همچون عروسکی بر اثر کوچکترین تلقین یا تحریکی اقدام کند و بیچون و چرا مطابق‌ رسوم و سنت متداول پیش رود بلکه باید وی را برآن دارد که پیوسته نیروی قضاوت خود را بکار اندازد و عاقلانه زندگی کند،افرادی که اینسان تربیت شوند،آلت دست آشوبگران و آتش‌افروزان نخواهند شد و بسهولت تحت تأثیر افکار غلط نخواهند قرار گرفت و پیوسته در پیرامون‌ هر کاری فکر خواهند کرد و جنبه‌های نیک و بد آن را خواهند سنجید و قبل از حصول اطمینان‌ دربارهء فکری و یا اقدامی بدان نخواهند گروید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.