چکیده:
هدف این پژوهش شناسـایی ویژگیهـای سـبک رهبـری تحـولی آموزشـی مـدیران، رفتـار
شهروندی سازمانی دبیران، بررسی رابطة میان آنها و توسـعة قلمـرو مـدیریت آمـوزش بـر
اساس یافتههای پذیرفته شدة آن است. دادههای این پژوهش از طریـق مطالعـة کتابخانـهای
(کتاب، مقالات و...) و میدانی با استفاده از دو پرسشنامه 1 ( : محقق سـاختة سـبک رهبـری
تحولی که گویههای آن از پرسشنامة چند عاملی استاندارد بس و آولیو (1997 (با 20 سوال
استخراج گردید و 2 (پرسـشنامة اسـتاندارد شـدة پادسـاکف و همکـارانش (1990 (بـا 24
سوال، گردآوری شده است. نمونة آماری این پژوهشی 250 نفر دبیر بوده اسـت کـه بـرای
اعتبار تعمیمپذیری نتایج به جامعة 685 نفری دبیران دبیرستانهای پسرانة دولتی شهر قزوین،
با استفاده از جدول گرجسی و مورگان انتخاب گردیده است. در انتخاب نمونههـا از روش
طبقهای تصادفی و در تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبـستگی پیرسـون اسـتفاده شـده
است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها به وسیلة نرم افزار SPSS مشخص شد که میان رهبـری
تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهـای آن در دبیـران دبیرسـتانها
رابطة بسیار معنادار وجود دارد. ضریب همبستگی متغیرهای ویژگیهای آرمـانی، رفتـارهـای
آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی رهبـری تحـولی مـدیران بـا
رفتار شهروندی سازمانی دبیران در سـطح معنـاداری 00/0 بـه ترتیـب 81 0 /درصـد، 82 0/
درصد، 79 0 /درصد، 87 0 /درصد و 80 0 /درصد بود که نشان دهندة رابطة بسیار معنادار و
مطمئن میان رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شـهروندی سـازمانی دبیـران و دال بـر
اهمیت بهرهگیری از مفاهیم آنها در توسعة خدمات مدیریت آموزشی است.