چکیده:
بررسی ویژگی های خاندان سرشناس و حدیث گرای بنی زبیر به پژوهشگران تاریخ و فقه، کمک می کند تا با چگونگی شکوفایی و افول این دودمان و نقش ایشان در جریان های تاریخی و فقهی آشنا شوند. آل زبیر از خاندان هایی بسیار مشهور در تاریخ اسلام هستند. ایشان فعالیت خود را با تلاش برای رسیدن به خلافت آغاز کردند و هم زمان به نشر احادیث پرداختند. بیشتر روایت های ایشان، تلاشی بود برای جلوه بخشی به این خاندان و موثر نشان دادن نقش زبیریان در تاریخ صدر اسلام. این پژوهش به بررسی ویژگی های خاندانی این تبار، فعالیت ها و روابط ایشان با علویان، امویان و عباسیان می پردازد.
The investigation of characteristics of well-known and traditionist Zobairids' household assists the history and jurisprudence researchers to get acquainted with the way of promotion and demotion of this household and their role in the historical and jurisprudential currents. Zobair's family is considered as one of the most famous household in the history of Islam. They initiated their activities endeavoring to become caliph and simultaneously they distributed traditions. Most of their narrations were a try out to manifest this household and showing the role of Zobairids so effective in the history of beginning of Islam. This research is to investigate the household properties of this family، their activities and their relationships with Alawites، Umayyads، and Abbasids.
خلاصه ماشینی:
"3 مادر او،صفیه دختر عبد المطلب4 بود و وی پسر عمه حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم شمرده میشد.
45 ابن سعد،شمار فرزندان زبیر را بیست نفر میداند،اما بررسی منابع تاریخی،نشان میدهد که زبیر بیست و دو فرزند دارد:عبد الله،عاصم،عروه،منذر،مهاجر، خدیجه کبری،ام حسن و عایشه که مادرشان اسماء دختر ابو بکر بود.
236 افراد مشهور این تیره عبارتند از:1-منذر که شوهر فاطمه دختر امیر المؤمنین علی علیه السلام بود و از ایشان دارای دو پسر به نامهای عثمان و کبره237 یا کثیره238 یا کنده239 شد.
244 ط)جعفر فرزند دیگر زبیر است که بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم به دنیا آمد و از عروة کوچکتر بود.
به همین سبب ایشان کوشیدند با برجستهنمایی نقش زبیر در تاریخ اسلام و متمایل کردن عایشه همسر پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم به خود،زمینه تأسیس حکومت را فراهم سازند.
با توجه به شمار راویان این طایفه میتوان گفت،ایشان حتی از خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم؛یعنی بنی هاشم در نقل روایت پیشی گرفتند.
376 در حالی که در رد این گزارشها،روایتهایی از حضرت علی علیه السلام و ابن عباس وجود دارد که در آنها بیان میشود که در بدر عمامه فرشتگان به رنگ سپید بود.
ر. ک:ابن حجر،پیشین،ج 2،ص 461؛ابن کثیر،پیشین،ج 5،ص 175؛ذهبی، پیشین،ج 2،ص 171؛ابو الفرج اصفهانی،مقاتل الطالبین،پیشین،ص 28؛منهاج السراج،طبقات ناصری،تحقیق عبد الحی حبیبی،چاپ اول،تهران:دنیای کتاب،1363،ج 1،ص 90،شمار احادیث زبیر از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم را سی و هشت حدیث میداند."