Skip to main content
فهرست مقالات

در آستانه تحقیق و نشر: هیاکل النور و فلسفی اندیشان ایران و اسلام

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 47 تا 54)

خلاصه ماشینی:

"به‌هرحال،در طول سدهء هشتم و در نیمهء نخست سدهء نهم هجری،به رغم حضور شماری از شارحان اشراقی حکمت‌ مشائی همچون سید حیدر آملی،ابن ترکه اصفهانی، ابن ابی جمهور احسائی و حافظ رجب برسی که کوشیدند با نزدیک کردن فلسفه و عرفان در متن آموزه‌های شیعی،تفکر را بربنیادی نو استوار کنند،41به شرح دیگری بر هیاکل النور برنمی‌خوریم هرچند که با توجه به تاریخ کتابت نسخه‌های‌ عربی و فارسی این رساله،همچون نسخهء فارسی موجود در کتابخانهء فاتح از سال 627 هجری،51نمی‌توان توجه به این‌ متن در طول این سده‌ها را منکر شد؛سده‌هایی که در شرق‌ عالم اسلام به رشد آزاداندیشی راه برد و در غرب این جهان به‌ قشرگرایی ابن تیمیه و پیروانش انجامید. از پایان نامه‌های دوگانهء این‌ شرح برمی‌آید که دوانی آن را در تاریخی نامعلوم و گویا به نام‌ جهان شاه قره قوینلو(738-278 ق)آغاز کرده و پس از کشته شدن او در سیزدهم ربیع الاول 278 هجری،آن را در حال ناامنی پایان می‌دهد و شش ماه بعد در یازدهم شوال‌ همان سال،پایان‌نامهء دوم را در زاویهء مظفریهء تبریز می‌نویسد و آنگاه تصمیم می‌گیرد که به جای مخدوم جدیدش اوزون‌ حسن آق قوینلوی قشرگرا-در مقایسه با جهان شاه-،آن را برای غیاث الدین محمود مشهور به خواجهء جهان(318- 688 ق)،وزیر نظام شاه بهمنی دکن هند بفرستد؛02همچنان‌ که بعدها نیز شماری از شاگردانش مانند میر معین، میر شمس الدین،ابو الفضل کازرونی و رفیع الدین صفودی با سفر به هند به رواج هرچه بیشتر آموزه‌های شیخ اشراق در این سرزمین خدمت کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.