Skip to main content
فهرست مقالات

شایسته ها و بایسته های تحقیق: مآثر رحیمی

نویسنده:

ISC (3 صفحه - از 86 تا 88)

خلاصه ماشینی:

"اما دوران قهر و بی‌مهری همه وقت کوتاه‌ بوده و به اندک زمانی باز خواهران و خواهرزادگان در کنار یکدیگر می‌زیسته‌ و حتی گاهی یک فرهنگ و یک‌ مدهب و یک معبد داشته‌اند تا این‌که(به تصویر صفحه مراجعه شود) در طول زمان و در طی مسافرتی دور و دراز از سرزمین‌های بسته به سوی چمن‌زارهای سرسبز و جنگلهای‌ دلپذیر،در میان این خاله‌ها و خاله‌زاده‌ها به تدریج جدایی فکری صورت‌ گرفته و رفته‌رفته معابد و اندیشه و جهان‌بینی آنان متفاوت شده و این‌ امر به جدایی نهایی کشیده تا جایی که ما خدایان هندی را،ارواح پلید دانسته و دیوان یعنی ارواح مورد پرستش هندیان را موجودات زشت و اهریمنی تلقی کرده‌ایم و آنان نیز اهورامزدای ما با را به صورت آسورا در جزو خدایان زشت و پلید آورده‌اند. اما با این‌که قراقویونلویان زمانی کوتاه از هرات تا بغداد را د تصرف دشاتند،دولتی مستجل بیش نیافتند و آق‌قراقویونلویان نیز چندان نپاییدند و چو خرمابنان در زمان‌ها برستند چو تره به اندک زمانی درودند با اینکه یک بار هم با سلطان محمد فاتح عثمانی درافتادند و چند روزی در این مرحله روزگار فرصت یافتند که بر سراسر ایران دست یازند، ولی با طلوع دولت صفوی چنان برافتادند که نام و نشانی دیگر از ایشان‌ نماند و به همین جهت کوتاهی عمر این دو قوم و جنگ‌ها و خون‌ریزی‌های تمام نشدنی سران دو قبیلهء ترکمان،کتابی و تاریخی‌ کافی و وافی به مقصود از ایشان بصورت مستقل نمانده و اگر از تاریخ‌ دیار بکریه تألیف قاضی ابو بکر طهرانی(تهران-تیرون اصفهان) بگذریم-که آن نیز مختصر و ناقص است-می‌توان گفت که هیچ‌گونه‌ اثری مستقل و مشروح جز کتابی که عبد الباقی به بهانهء شرح‌حال‌ مخدوم خود پدید آورده،کتاب دیگری در دست نداریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.