چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران نسبت به موانع ساختاری و رفتاری مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان انجام شده است. روش شناسی: در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان مازندران می باشند. از آزمون u من ویتنی و کروسکال والیس برای تایید یا رد فرضیات و از آزمون فریدمن برای پاسخگویی به سوال پژوهش استفاده شد. یافته ها: یافته ها ی این تحلیل نشان می دهد بین دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران نسبت به موانع مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی این استان، با توجه به جنسیت، تجربه کاری، سمت سازمانی، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد نبود سلسله مراتب اداری مناسب با میانگین رتبه 4/92 در اولویت اول و به عنوان یکی از مهمترین موانع ساختاری در اجرای مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان می باشد و استفاده از رویه ها، روشها، و دستورالعمل های نادرست شخصی با میانگین رتبه 4/82 در اولویت اول و به عنوان یکی از مهمترین موانع رفتاری در اجرای مدیریت مشارکتی می باشد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر می تواند به عنوان یک جنبه پژوهشی نوین تلقی شود، که بصورت مشخص کتابداران کتابخانه عمومی را مورد توجه قرار داده است و نتایج حاصل از نظرسنجی می تواند مدیران و کتابداران را در اجرای موفقیت آمیز مدیریت مشارکتی و رهایی از موانع یاری رساند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1-آزمون کروسکال والیس برای فرضیه 1 مربوط به تجربه کاری کتابداران (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 1-بیانگر آن است که بین دیدگاه کتابداران با انواع مختلف تجربه کاری نسبت به موانع مدیریت مشارکتیتفاوت معناداری وجود ندارد به عبارت دیگر از آنجائیکه سطح معنیداری 0/596 از 0/05 بزرگتر است،بنابراین دیگاه کتابداراندرخصوص موانع مدیریت مشارکتی تفاوت معنیداری نداشته است.
&%01413TNDG014G% جدول 2-آزمون کروسکال والیس برای فرضیه 2 مربوط به سمت سازمانی کتابدارن (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 2-بیانگر آن است که بین دیدگاه کتابدران با سمت سازمانی متفاوت نسبت به موانع مدیریت مشارکتیتفاوت معناداری وجود ندارد به عبارت دیگر از آنجائیکه سطح معنیداری0/063 از 0/05 بزرگتر است،بنابراین دیدگاهکتابداران درخصوص موانع مدیریت مشارکتی تفاوت معنیداری نداشته است.
جدول 4-آزمون کروسکال والیس برای فرضیه 4 مربوط به سطح تحصیلات کتابداران (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 4-بیانگر آن است که بین دیدگاه کتابداران با توجه به سطح تحصیلات نسبت به موانع مدیریت مشارکتیتفاوت معناداری وجود ندارد به عبارت دیگر از آنجائیکه سطح معنیداری 0/429 از 0/05 بزرگتر است،بنابراین دیدگاهکتابداران درخصوص مدیریت مشارکتی تفاوت معنیداری نداشته است.
جدول 5-آزمون کروسکال والیس برای فرضیه 5 مربوط به رشته تحصیلی کتابداران (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 5-بیانگر آن است که بین دیدگاه کتابداران با توجه به رشته تحصیلی نسبت به موانع مدیریت مشارکتیتفاوت معناداری وجود ندارد به عبارت دیگر از آنجائیکه سطح معنیداری 0/307 از 0/05 بزرگتر است،بنابراین دیدگاهکتابداران درخصوص مدیریت مشارکتی تفاوت معنیداری نداشته است."