چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل پیوندهای وب سایت های مراکز علوم اسلامی مستقر در شهر قم با استفاده از شیوه وب سنجی است. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل پیوندهاست که یکی از روش های وب سنجی است. در این روش با استفاده از سایت اکسپلورر یاهو، پیوندهای دریافتی، کل پیوندها، تعداد صفحه-های وب نمایه شده، عامل تاثیر خالص و کلی، محاسبه و تحلیل شد. جامعه پژوهش 79 وب سایت از وب سایت های مراکز پژوهشی علوم اسلامی شهر قم است. یافته پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد وب سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی دارای بالاترین و موسسه پیام امام هادی دارای پایین ترین میزان رویت بودند. وب سایت شبکه رافد للتنمیه الثقافیه دارای بالاترین و وب سایت انجمن مدیریت اسلامی پایین ترین رتبه را در مجموع پیوندها دارند. وب سایت مرکز تخصصی امامت و مهدویت دارای بالاترین عامل تاثیرگذار کلی و خالص، و وب سایت های دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و مرکز حقایق اسلامی به ترتیب دارای پایین ترین عامل تاثیرگذارکلی و خالص هستند. در این بررسی20 وب سایت به عنوان وب سایت هسته انتخاب شدند. نتیجه گیری: سه وب سایت دارای بالاترین میزان رویت 32/17 % از پیوندها را تشکیل می دهند. علت این امر چند زبانه بودن، دسترسی آسان، امکانات جستجو، داشتن منابع تمام متن و اطلاع رسانی مناسب است. 70/8 % از وب سایت ها دارای حجم صفحاتی کمتر از 1% هستند. 1/2 % از وب سایت ها دارای عامل تاثیرگذار خالص و کلی بیشتر از 1000 و 98/7 % دارای عامل تاثیرگذار خالص و کلی کمتر از 1000 هستند. دلیل آن نیز تاثیر کم 99 درصد از وب سایت های مورد بررسی در محیط وب است.
خلاصه ماشینی:
"اهداف پژوهش هدف اصلی: هدف اصلی این پژوهش تحلیل پیوندهای وب سایتهای مراکز علوم اسلامی مستقر در شهر قم است تا از طریق آن بتوانبه رتبهبندی این وب سایتها براساس میزان رویت و میزان تأثیرگذاری آنها پرداخت.
2. وب سایتهای هسته مراکز علوم اسلامی: جدول 2-وبسایتهای هسته مراکز علوم اسلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود)در پژوهش حاضر به منظور شنیاسایی و معرفی وبسایتهای هسته مراکز علوم اسلامی از فرمول زیر استفاده شده است: n/t-uA uA -شاخص تعیین وب سایت هسته t -مجموع پیوندهای دریافتی به وب سایتهای مورد مطالعه N -تعداد وب سایتهای مورد مطالعه ابتدا همه پیوندهای دریافتی این وب سایتها را باهم جمع کرده و عدد حاصل را بر تعداد وب سایتهای مراکز تقسیمنموده،عددی به عنوان شاخص به دست میآید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 P: پیوندهای دریافتی 2 P: کل پیوندها جدول 6-ضریب همبستگی میان میزان رویت وب سایتها و کل پیوندهای آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج زیر میتوان گفت فرض عدم وجود رابطه میان پیوندهای دریافتی و کل پیوندها رد میشود.
الف: 0/01???<0/00-eulaV-p ب:ضریب همبستگی بدست آمده 0/962 ج: 645,1-0/5,0 t-/2a t???>254,4-T فرضیه دوم پژوهش:حجم صفحات نمایهشده وب سایتها رابطه معناداری با میزان رویت(پیوندهای دریافتی)آنها دارد.
الف: 0/01???<0/00-eulaV-p ب:ضریب همبستگی بدست آمده 0/073 ج: 645,1-05,0 t-/2a t???>439,4-T جدول 10-مشخصات و دادههای مربوط به کلیه وب سایتهای مراکز علوم اسلامی مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و بحث جمعبندی نتایج حاصل از پیشینهها نشاندهنده چند مطلب است اول اینکه در مجموع سایتهای خارجی نسبت بهسایتهای داخلی پیوندهای بیشتری دریافت کردهاند."