خلاصه ماشینی:
"بنابراین در جدول پیوست تنها به ذکر نقل قولهای مستوفی از تاریخ مغرب پرداخته میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) قابل توجه است که هرچند نام مأخذ مورد استناد مستوفی تاریخ مغرب است،مواردی از منقولات مربوط به دیار شرق میباشد.
»و از سوی دیگر تقریبا تمامی این موارد در عجائب المخلوقات نیز به نقل از تحفة الغرائب ذکر شده است میتوان احتمال داد مستوفی خود به کتاب تحفة الغرائب دسترسی نداشته و تنها به استناد عجائب المخلوقات،او نیز همان مطالب را به تحفة الغرائب نسبت داده است.
بنابراین به احتمال قریب به یقین میتوان حکم کرد که مراد او از تاریخ کرمان همان سمط العلی للحضرة العلیا تألیف«ناصر الدین منشی کرمانی»میباشد که نسخهء تصحیح شده آن توسط عباس اقبال(تحت نظر علامه قزوینی)(انتشارات اساطیر،2631)مورد استفاده از این گزارش قرار گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) زبدة التواریخ دو مورد نقل قول مستوفی از زبدة التواریخ با چاپ تصحیح شده از سوی دکتر محمد نور الدین(بیروت-دار اقرأ-5041 ق.
تنسخ نامهء ایلخانی تنها نقل قول مستوفی از تنسوخ نامهء ایلخانی تألیف خواجه نصیر الدین طوسی و متن مستخرج از نسخهء تصحیح شدهء این کتاب از سوی سید محمد تقی مدرس رضوی(انتشارات اطلاعات،3631 ش.
مطلب نقل شده که در جادهء کوه طارق میباشد در کتاب الآثار الباقیة وجود ندارد،اما قزوینی نیز در عجائب المخلوقات مطلب مربوط به«جبل طارق»را از الآثار الباقیة نقل کرده است61شاید در این مورد نیز(مانند مطالب منقول از تحفة الغرائب)بتوان احتمال داد مستوفی بدون مراجعه به الآثار الباقیة تألیف ابوریحان بیرونی مطالب مربوط به کوه طارق را مستقیما از عجائب المخلوقات گرفته باشد."