چکیده:
مکتب های ادبی غربی نتوانسته اند به صورت مستمر و پایدار مورد توجه و پیروی ادبا و شعرا قرار گیرند، چه غالبا بدون ویژگی های اصیل انسانی- اخلاقی بوده اند. اصل مترقی مهدویت، باور اصیل مذهب شیعه و غایت بعثت همه انبیای الهی در راستای تحقق وعده الهی مبنی بر حاکمیت دین حق و رهایی نوع بشر از جهل، ظلم و کفر است و طرح نظریه ادبیات مهدویت می تواند در سایه این باور مترقی شیعه، همه انسان ها را در همه زمان ها و مکان ها زیر پرچم عدالت، ایمان، برابری و یکتاپرستی جمع کند. ادبیات صرفا برای ادبیات بودن یا به دلیل لذت هنری- وجدانی، ارزشی ندارد بلکه ادبیات برای انسان است و انسان به دنبال سعادت. سنت های ادبی همچون عناصر ادبیات، انواع، مضامین و فنون ادبی این قابلیت را دارند که در قالب نظریه ادبیات مهدویت به کار گرفته شوند و زمینه سعادت و خوشبختی همه انسان ها را در سراسر جهان فراهم سازند. این مقاله در پی آن است که نظریه مترقی ادبیات مهدویت و عناصر، فنون و مضامین آن را مورد طرح و بسط قرار دهد.
Western literary schools have failed to attract the attention of poets and men of letters for long due to their lacking in genuine human and ethical quality. Launching Mahdaviat theory of literature deriving from Shiite sublime belief in the Savior، can gather all humans from all time and place under the banner of justice، faith، equality and monotheism. Literature is not to be considered as an end in itself، but as a means for human''s ultimate bliss. Literary elements such as genres، themes and techniques have the potential to be employed within the framework of Mahdaviat in order to lead humanity worldwide to happiness. The article is to elaborate on Mahdaviat literary theory and discuss the above-mentioned elements.
خلاصه ماشینی:
"com مقدمه ادبیات مهدویت این ظرفیت را دارد که قافلة بشری را بهسوی کمال و سعادت حقیقی سوق دهد، چه نظریة مترقی مهدویت که مبتنی بر تشکیل مدینة فاضلة الهی و دولت کریمة حق به دست خلف صالح نبی اکرم(ص) است، نظریهای جامع و مانع در رساندن قافلة بشری و جهان انسانی به سر منزل مقصود است؛ این نظریه مترقی میتواند با استفاده از سنتهای رایج ادبیات مانند عناصر ادبیات (اندیشه، عاطفه، خیال و تعبیر) فنون ادبی، انواع ادبی (شعر و نثر) به شرح و بسط مضامین والای دولت مهدوی(عج) از کوچهباغهای انتظار تا حکومت الهی جهانی پرداخته، فضا و زمینة مناسبی در جهت ارتباط با تودة مردم و مخاطبان به وجود آورد و بهتدریج آرمان مهدویت را به صورت ملموس و کاربردی برای همگان ترسیم سازد.
انتظار فرج- به قول ائمه معصوم(ع)- خود موجب گشایش در امور و بهبود اوضاع مردم میشود؛ ولی نباید از نظر دور داشت که هر تغییر و تحولی نیاز به زمینهسازی فرهنگی- ادبی دارد و به نظر میرسد که این موضوع درباره ظهور مهدی موعود(عج) که بزرگترین حادثه پایان تاریخ محسوب میشود، اهمیت ویژهای مییابد، چه این ظهور مبارک بهصورت جهانی و در سطح وسیع و با در نظر داشتن اهداف والای الهی خواهد بود و این مسئلهای است که اهمیت و ضرورت زمینهسازی را دو چندان نموده و سنگینی آن بر دوش همه حقطلبان و عدالتخواهان، قابل لمس است و لازم است درباره لوازم تحقق این آرمان والای الهی- انسانی از جمله نظریه ادبیات مهدویت، اندیشه شود تا از حالت گفتمان و نظریه خارج شده و بهصورت یک فرهنگ اصیل الهی- اسلامی در همه زمینههای زندگی بشر درمانده امروز مطرح شود."