چکیده:
زمینه و هدف: با توجه به افزایش روز افزون شکایات بیماران از متخصصین چشم، مطالعه علل این شکایات، با بررسی عوارض ایجاد شده و همچنین بررسی خصوصیات جمعیتی شاکیان می تواند در بهبود کیفیت خدمات و کاهش شکایات بیماران بسیار مهم باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی علت شکایت های بیماران از متخصصین چشم پزشکی در سالهای 1379 تا 1382 بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی و گذشته نگر، پرونده های شکایت مربوط به بیماران چشمی مطرح شده در کمیسیون پزشکی قانونی در طی سالهای 1379 تا 1382 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات لازم از پرونده ها استخراج گردید و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: در دوره زمانی مورد مطالعه در مجموع 79 پرونده شکایت از چشم پزشکان به پزشکی قانونی ارجاع گردیده بود که %78 از شاکیان مرد و در گروه سنی 4 تا 71 سال قرار داشتند. بیشترین شکایت در خصوص جراحی کاتاراکت 55) مورد( و سپس عمل لیزیک 16) مورد( صورت گرفته بود. بیشتر شکایات به علت مشکلات زمینه ای عمومی و سیستمیک یا اختلالات مادرزادی و زمینه ای شبکیه و التهاب پس از عمل و عدم توجیه کامل بیماران صورت گرفته بود و تنها در 12 مورد از کل شکایات (%15.1) پزشک مقصر شناخته شده بود.
نتیجه گیری: توجیه کامل بیماران قبل از عمل جراحی، نسبت به عوارض احتمالی اعمال جراحی و همچنین بررسی مشکلات زمینه ای، قبل از اقدام به اعمال جراحی می تواند منجر به کاهش شکایات بیماران گردد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی شکایات از متخصصین چشم پزشکی ارجاع شده به سازمانپزشکی قانونی کشور در سالهای 1379 تا 1382
زمینه و هدف:با توجه به افزایش روز افزون شکایات بیماران از متخصصین چشم،مطالعه علل این شکایات،بابررسی عوارض ایجاد شده و
بررسی فراوانی علت شکایتهای بیماران از متخصصین چشم پزشکی در سالهای 1379 تا1382 بود.
روش بررسی:در این مطالعه توصیفی مقطعی و گذشته نگر،پروندههای شکایت مربوط به بیماران چشمی مطرح شده در کمیسیون پزشکی
یافتهها:در دوره مورد مطالعه در مجموع 79 پرونده شکایت را چشم پزشکان به پزشکی قانونی ارجاع گردیده بود که 78% از شاکیان مرد
عدم توجیه کامل بیماران صورت گرفته بود و تنها در 12 مورد از کل شکایات(1/15%)پزشک مقصر شناخته شده بود.
نتیجهگیری:توجیه کامل بیماران قبل از عمل جراحی،نسبت به عوارض احتمالی اعمال جراحی و همچنین بررسی مشکلات زمینهای،قبل از
علت یان شکایات مورد توجه ما بوده است،زیرا شناخت این علل به کاهش تعداد شکایات و انجام بررسیهای دیگر کمک خواهد کرد."