Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی شکایات پزشکی از متخصصین چشم پزشکی ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی کشور در سالهای 1379 تا1381

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1384 - شماره 38 (3 صفحه - از 68 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : پزشکی قانونی ،سازمان پزشکی قانونی کشور ،عمل جراحی ،پزشکی قانونی کشور ،متخصصین چشم‌پزشکی ،کاهش شکایات بیماران ،لیزیک ،شکایات بیماران ،متخصصین چشم ،چشم‌پزشکی ،بیماران از متخصصین ،عمل کاتاراکت ،عمل لیزیک ،پرونده‌های شکایت ،شاکیان ،مورد از کل شکایات ،کمیسیون پزشکی قانونی ،مشکلات زمینه‌ای ،توجیه کامل بیماران ،قصور پزشکی ،پزشک و بیمار ،اطلاعات لازم از پرونده‌ها ،مراکز درمانی ،انتظار بیمار ،مورد مطالعه ،روش بررسی ،نتیجه عمل ،مورد بررسی ،قرار گرفت ،قرار داشتند

زمینه و هدف: با توجه به افزایش روز افزون شکایات بیماران از متخصصین چشم، مطالعه علل این شکایات، با بررسی عوارض ایجاد شده و همچنین بررسی خصوصیات جمعیتی شاکیان می تواند در بهبود کیفیت خدمات و کاهش شکایات بیماران بسیار مهم باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی علت شکایت های بیماران از متخصصین چشم پزشکی در سالهای 1379 تا 1382 بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی و گذشته نگر، پرونده های شکایت مربوط به بیماران چشمی مطرح شده در کمیسیون پزشکی قانونی در طی سالهای 1379 تا 1382 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات لازم از پرونده ها استخراج گردید و مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در دوره زمانی مورد مطالعه در مجموع 79 پرونده شکایت از چشم پزشکان به پزشکی قانونی ارجاع گردیده بود که %78 از شاکیان مرد و در گروه سنی 4 تا 71 سال قرار داشتند. بیشترین شکایت در خصوص جراحی کاتاراکت 55) مورد( و سپس عمل لیزیک 16) مورد( صورت گرفته بود. بیشتر شکایات به علت مشکلات زمینه ای عمومی و سیستمیک یا اختلالات مادرزادی و زمینه ای شبکیه و التهاب پس از عمل و عدم توجیه کامل بیماران صورت گرفته بود و تنها در 12 مورد از کل شکایات (%15.1) پزشک مقصر شناخته شده بود. نتیجه گیری: توجیه کامل بیماران قبل از عمل جراحی، نسبت به عوارض احتمالی اعمال جراحی و همچنین بررسی مشکلات زمینه ای، قبل از اقدام به اعمال جراحی می تواند منجر به کاهش شکایات بیماران گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.