Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی آسیب های ناشی از تصادفات موتور سیکلت در مدت دو سال در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری دانشگاه علامه طباطبایی

نویسنده:

(5 صفحه - از 79 تا 83)

کلیدواژه ها : تصادف ،مصدومیت ،موتورسیکلت

کلید واژه های ماشینی : مطالعه اخیر بررسی تصادفات موتورسیکلت ،آسیب ،مرکز آموزشی‌درمانی شهید مطهری ،تروما ،شکستگی ،تصادفات موتور سیکلت بستری‌شده ،تصادفات موتور ،بررسی تصادفات موتورسیکلت در ارومیه ،مصدومین ،مصدومین ترافیک بیشترین آسیب‌های موتورسواران ،آمار مصدومین ترافیک بیشترین آسیب‌های ،شکستگیهای اندام تحتانی تشکیل ،مرکز آموزشی‌درمانی شهید مطهری ارومیه ،تصادفات موتور سیکلت در مدت ،تصادفات موتورسیکلت ،آسیب ناشی از تصادفات موتور ،مرکز آموزشی‌درمانی شهید مطهری دانشگاه ،شهید مطهری ارومیه مورد بررسی ،بیماران ،آسیب‌های مصدومین موتورسیکلت‌سوار بستری‌شده ،استفاده از کلاه ایمنی ،شکستگیهای اندام ،جمجمه ،لباس ایمنی شکستگیهای اندام ،تصادفات موتورسیکلت تشکیل ،کلاه ایمنی استفاده ،مطالعات بیشترین ترومای موتور ،درمانی شهید مطهری ،مصدومین از کلاه ایمنی ،بررسی علت عمده مرگ بیماران

زمینه و هدف: در سال‌های اخیر موتور سیکلت در کشور ما به صورت انبوه تولید و مورد استفاده روز افزون مردان جوان و طبقات متوسط قرار می‌گیرد.42% تصادفات در شهر تهران را تصادفات موتورسیکلت تشکیل می‌دهد.هدف از مطالعه اخیر بررسی تصادفات موتورسیکلت در ارومیه می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه تمام آسیب‌های مصدومین موتورسیکلت سوار بستری شده در مدت دو سال 1383-1382 در مرکز آموزش درمانی شهید مطهری ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: در طول مدت بستری 695 نفر بر اثر آسیب ناشی از تصادفات موتور سیکلت بستری شده بودند.میزان موارد بستری در سال 1383 نسبت به سال 1382.6/16% افزایش داشت.96% مصدومین مرد بودند.391 نفر در گروه سنی 24-15 سال بودند.94%مصدومین از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند.عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب بروز ضربه مغزی و شکستگیهای صورت در حد بالاتر از معمول شده بود.در آمار مصدومین ترافیک بیشترین آسیب‌های موتورسواران را شکستگیهای اندام تحتانی تشکیل می‌دهد.از نظر فراوانی آسیب‌ها در این مطالعه ضربه مغزی 5/64% در ردیف اول و شکستگیهای اندام تحتانی با میزان 41% در ردیف دوم قرار داشتند.شکستگیهای استخوان‌های صورت 7/7% نیز قابل توجه بودند.در این بررسی علت عمده مرگ بیماران را ضربه مغزی تشکیل می‌داد. نتیجه‌گیری: با ترغیب استفاده از کلاه ایمنی می‌توان آمار ضربه مغزی را پایین آورد و با تغییرات در طراحی موتورسیکلت و استفاده از لباس ایمنی شکستگیهای اندام تحتانی قابل پیشگیری است.

خلاصه ماشینی:

"روش بررسی:در این مطالعه تمام آسیب‌های مصدومین موتورسیکلت سوار بستری شده در مدت دو سال 1383-1382 در مرکز آموزش درمانی شهید مطهری ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه مقطعی تمام بیماران ترومایی ناشی از تصادفات موتورسیکلت بستری شده در سال‌های 1383-1382 در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری انتخاب شدند. در جمعیت مورد مطالعه 448 نفر(5/64%)ترومای سر، 281 نفر(41%)ترومای اندام تحتانی، 151 نفر(7/21%)ترومای اندام‌#$#نمودار2-توزیع فراوانی مصدومین ناشی از تصادفات ارجاعی به مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه در سالهی 83-1382 (به تصویر صفحه مراجعه شود) فوقانی، 32 نفر ترومای شکم و توراکس، 5 نفر ترومای گردن، 10 نفر ترومای توراکولومبار، 155 نفر ترومای صورت و 25 نفر ترومای چشم داشتندکشنده‌ترین آسیب ترومای گردن با 40% مرگ و میر(2 مورد از 5 مورد)بود و پس از آن به ترتیب ترومای سر با 3/5% و ترومای سینه 1/4%مرگ و میر قرار داشتند. از میان 695 بیماری بستری شده 616 نفر(6/88%)با بهبودی مرخص شدند، 18 نفر(7/2%)با عارضه عمل جراحی مجددا بستری شدند که این عوارض عبارت بودند از:استئومیلیت 5 نفر، عفونت زخم 3 نفر، عدم جوش خوردن 3 نفر، آبسه 2 نفر، بدجوش‌#$#نمودار 3-توزیع فراوانی صدمات صورت در مصدومین تصادفات موتورسیکلت ارجاعی به مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه در سال‌های 83-1382 (به تصویر صفحه مراجعه شود) خوردن 2 نفر، ا مورد نابینایی در اثر کونتوزیون عصب اپتیک. در مطالعه اخیر بیشترین آسیب‌ها، ترومای سر با 5/64% و بعد از آن اندام تحتانی با 41% و شکستگی‌های صورت نیر با 7/7% رقم قابل ملاحظه‌ای را تشکیل داده‌اند که به نظر می‌رسد به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی باشد(3/6% بیماران از کلاه ایمنی استفاده کرده بودند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.