Skip to main content
فهرست مقالات

اپیدمیولوژی توصیفی تصادفات در استان یزد در سال 1383

نویسنده:

(4 صفحه - از 158 تا 161)

کلیدواژه ها : تصادف ،ترافیک ،وسیله نقلیه ،یزد

کلید واژه های ماشینی : تصادفات ،استان یزد ،وسایل نقلیه ،وسایل نقلیه در استان یزد ،توزیع سنی رانندگان بیشترین ،تصادف در استان یزد ،رانندگان ،استان یزد در سال ،تصادفات وسایل نقلیه در استان ،حوادث رانندگی ،مرگ و میر ،رانندگان بیشترین تصادفات ،رتبه تصادفات وسایل نقلیه ،علت تصادفات ،مقررات راهنمایی و رانندگی ،سنی ،استان یزد اتفاق‌افتاده ،کلاه ایمنی استفاده ،ترسیم سیمای تصادفات وسایل نقلیه ،رانندگان موتورسیکلت از کلاه ایمنی ،کلاه ایمنی ،توزیع ،توصیفی ،کمربند و کلاه ایمنی ،رانندگان ماشین از کمربند ،خسارتی ،توزیع فراوانی علت تصادفات ،راهنمایی و رانندگی ،تصادفات راهنمایی و رانندگی تصادفات ،انتظار وسایل نقلیه در استان

زمینه و هدف: حوادث رانندگی یکی از معضلات مهم بهداشتی است که سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است.رتبه تصادفات وسایل نقلیه به عنوان عامل مرگ و میر از رتبه‌های پایین به صدر درجه‌بندی سلسله علل مرگ و میر تغییر یافته است.با توجه به افزایش بیش از حد انتظار وسایل نقلیه در استان یزد-به ویژه موتور سیکلت-و بالابودن میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در این استان، مطالعه حاضر با هدف ترسیم سیمای تصادفات وسایل نقلیه در استان یزد در سال 1383 انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و با استفاده از سوابق و پرونده‌های موجود تصادفات در اداره راهنمایی و رانندگی صورت گرفت و برای تحلیل نتایج از نرم افزار {L ssps L}و آمار توصیفی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد:در سال 1383 تعداد 8234 فقره تصادف در استان یزد اتفاق افتاده است و 1/66% از این تصادفات خسارتی و 9/29%جرحی بوده‌اند و 9/3%تصادفات منجر به فوت شده است.از نظر توزیع سنی رانندگان بیشترین تصادفات در گروه سنی 24-18 سال (2/32%)بوده است و سپس در گروه سنی 34-25 سال(8/30%)بوده است.5/92% از رانندگان مرد و 5/7%زن بوده‌اند.در خصوص علت تصادفات انجام شده، 4/34% عدم رعایت حق تقدم، 01/8%حرکت با دنده عقب، 1/4% انحراف به چپ و راست و 1/5% عدم رعایت فاصله طولی علت تصادفات بوده‌اند.از نظر استفاده از کمربند و کلاه ایمنی تنها 1/3%از رانندگان ماشین از کمربند و 1/4% از رانندگان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده کرده بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه آموزش اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان در مدارس و عموم مردم جامعه و نیز اتخاذ تدابیری مناسب برای پیشگیری از سوانج و تصادفات پیشنهاد می‌گردد.

خلاصه ماشینی:

"از نظر استفاده از کلاه ایمنی و کمربند، هنگام رانندگی، تنها 1/3% از رانندگان ماشین دارای کمربند ایمنی بوده‌اند و 1/4% موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کرده‌اند و بیش از 95% رانندگان از کمربند یا کلاه جدول 1-توزیع سنی رانندگانی که دچار حادثه شده‌اند بر حسب جنس در سال 1383جدول 2-توزیع فراوانی نوع وسیله نقلیه سانحه دیده در سال 1383 در استان یزدجدول 3-توزیع فراوانی علت تصادفات در نمونه‌های مورد بررسی‌#$# (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایمنی در هنگام رانندگی استفاده نمی‌کردند. با توجه به این نتایج، یکی از عوامل مهم بروز تصادف، عامل انسانی می‌باشد و آموزش رانندگان وسیله نقلیه در خصوص رعایت قوانین رانندگی می‌تواند در کاهش میزان تصادفات مؤثر باشد. نتیجه‌گیری‌ با توجه به نتایج این مطالعه آموزش اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان در مدارس و عموم مردم جامعه و نیز اتخاذ تدابیری مناسب برای پیشگیری از سوانح و تصادفات پیشنهاد می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.