Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی راهکارهای افزایش مهارت خواندن

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 97 تا 110)

کلیدواژه ها :

ارتباط ،خواندن ،دریافت ،انتخاب متن ،فنون یادگیری

کلید واژه های ماشینی : خواندن، زبان، زبان‌آموز، اطلاعات، متن، آموزش، آموزش زبان، دانشجو، فرایند فراگیری مهارت‌های زبان خارجی، زبان بیگانه

فرایند فراگیری مهارت‌های زبان خارجی بحثی است مفصل و در ابعاد گسترده، که از دیرباز موردنظر استادان آموزش زبان و خود زبان‌آموزان بوده است.با اشراف به‌ این گستردگی،آنچه که موضوع بررسی نوشتار قرار می‌گیرد،تنها اختصاص به‌ افزایش مهارت خواندن دارد؛زیرا سایر ابعاد این آموزش می‌تواند خود منشاء مقالات‌ دیگر باشد.در دانشگاه‌های ایران برخورد اولیهء زبان‌آموزان بزرگ‌سال با متونی است‌ که بیشتر با رشتهء تحصیلی آن‌ها ارتباط دارد.این‌که چگونه می‌توان دانشجویان را به‌ خواندن صحیح یک متن و درک مطلب مؤثر آن عادت داد،همواره مدنظر بسیاری از متخصصان آموزش زبان بوده است و چنین است که مهارت خواندن نه تنها حاصل‌ کندوکاو و تجربه می‌شود؛بلکه بیشتر از سایر مهارت‌ها،توجه و علاقهء دانشجو را جلب می‌کند.

خلاصه ماشینی: "نیست،زیرا برای درک یک مطلب باید فکر او نیز سازنده و فعال باشد یعنی عمل دریافت و چگونه می‌توان دانشجو را عادت به خواندن صحیح یک متن و بهره‌برداری مفید از آن داد،تا اطلاعات لازم متن را دریابد،مسلم است که خواندن یک متن و درک مطلب آن به صورتی‌ اهداف آموزش زبان خارجی این است که زبان‌آموز در برخورد با خواندن متون،دچار مشکل‌ مسئلهء خواندن و درک مطلب یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های آموزش است که به‌طور گسترده در به‌طور مستقل هیچ مفهومی ندارند و تقویت این نوع خواندن برای زبان‌آموز نیز توصیه‌ به این نموده‌اند که هدف اصلی از آموزش خواندن زبان بیگانه،این است که به خوانندهء متن‌ می‌تواند در خواندن متنی در همان زمینه ولی به زبان بیگانه،آن مطلب را بیشتر درک کند. سراغ یک متن روزنامه‌ای یا یک مقاله می‌رود،این آمادگی را باید در خود برای درک مطلب‌ الف-خواندن متن و درک آن از همان ابتدا آموزش زبان،این مهارت باید تقویت گردد هرچند اگر زبان‌آموز اطلاعات واژه‌ای و دستوری لازم برای درک متن را دارا نباشد. بطور کلی تقویت مهارت خواندن نه تنها در آموزش زبان بیگانه کاری است لازم،بلکه‌ در آموزش زبان مادری نیز نقشی اساسی در درک مطلب دارد که گاه این مهارت،از زبان‌ بنابراین برای پرعهیز از اطالهء کلام،در این مقاله تنها مهارت خواندن مورد سنجش قرار گرفته‌ در این مقاله تأکید شده است که زبان‌آموز باید بیاموزد تا با خواندن نه تنها به‌عنوان پدیده‌ای دریافتی برخورد کند،بلکه به‌ فنون خواندن از دیگر ابزار تأکید شده در این مقاله است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.