Skip to main content
فهرست مقالات

دوره ادبیات روشنگری در آلمان

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 21 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : روشنگری، لسینگ، آلمان، دوره ادبیات روشنگری در آلمان، ادبیات، ادبی، شعر، حکایت، شعرای دورهء ادبیات روشنگری آلمان، خرد

در قرن هجدهم، ادبیات آلمانی در پرتو اندیشه روشنگری رشد و توسعه یافت و ثمرات دلنشین و آموزنده‌ای به بار آورد. در آغاز دوره ادبیات روشنگری، گوتشد تحت تأثیر افکار عقل‌گرایانه لایب نیتس و ولف قرار داشت. او به تأسی از آن دو فیلسوف، رشد خرد را برای اخلاقی و سعادتمند شدن انسان ضروری می‌دانست و لسینگ ادیب و فیلسوف، ادبیات را در خدمت اشاعه بردباری دینی و انتقاد اجتماعی قرار داد. برخی از ادبای دوره روشنگری به تألیف حکایات حیوانات پرداختند، زیرا آنها این حکایات را شیوه‌ای مناسب برای تربیت انسان و انتقادات اجتماعی تشخیص دادند. دوره روشنگری مساعدترین دوره برای خلق حکایات حیوانات است. در پایان این دوره ویلاند افکار اپیکور را سرلوحه فعالیت ادبی خویش ساخت. در پایان باید یادآوری کرد که هدف مشترک تمام ادبای دوره روشنگری، تربیت اخلاقی و اجتماعی انسان است.

خلاصه ماشینی:

"او به تأسی از آن دو فیلسوف،رشد خرد را برای اخلاقی و سعادتمند شدن انسان ضروری می‌دانست و لسینگ ادیب و فیلسوف،ادبیات را در خدمت اشاعهء بردباری دینی و انتقاد اجتماعی‌ قرار داد. برخی از ادبای دورهء روشنگری به تألیف حکایات حیوانات پرداختند،زیرا آن‌ها این حکایات را شیوه‌ای مناسب برای تربیت انسان و انتقادات اجتماعی تشخیص‌ دادند. به همین دلیل بود که ولف Christian Wolff اولین بار در این دانشگاه به زبان آلمانی تدریس کرد و از آن پس‌ زبان آلمانی برای بیان افکار فلسفی پرورش یافت. کانت آخرین فیلسوف دورهء روشنگری بود،زیرا از یک طرف عقل را تنها مرجعی‌ می‌دانست که صلاحیت دارد به سه سؤال اصلی زندگی:چه می‌توانم بدانم؟چه باید انجام‌ دهم؟و به چه چیز امیدوار باشم؟پاسخ دهد و از طرف دیگر حیطهء توانایی عقل را محدود می‌کند و به خوشبینی بی‌اندازهء کسانی که معتقدند عقل بشر می‌تواند با کمک علم به تمام‌ مسائل پاسخ دهد،خاتمه می‌بخشد. گوتشد معتقد است که قهرمان نمایشنامه باید شخصی خردمند و اخلاقی باشد تا بتواند نمونه‌ و سرمشقی برای تماشاگران محسوب شود(آلت،1994،ص 34). لسینگ این عقیدهء بوکاچیو را می‌پذیرد و در نمایشنامهء ناتان‌ خردمند می‌گوید:پدر چون پسرانش را به یک اندازه دوست داشت،سه انگشتر مشابه به‌ آن‌ها اهدا کرد. در ادبیات کلاسیک فرانسه عقیده‌ (1)- Willehalm (2)- Laokoon بر آن است که شاعر آگاهانه طبق قوانین جاویدانی که ارسطو آن را تعیین کرده است،شعر می‌سراید اما لسینگ نخست معتقد است تا زمانی که در آلمان ملت واحدی تشکیل نگردد، نمی‌توان قوانینی که برای همه معتبر باشد،ارائه داد و دیگر آن‌که می‌گوید شکسپیر بدون‌ آگاهی و به‌طور طبیعی از قوانین شاعری پیروی کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.