Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد ارتباطی و روش سمعی بصری: تقابل دیدگاه های آموزشی

نویسنده: ؛

بهار 1384 - شماره 23 (20 صفحه - از 119 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : روش سمعی‌بصری ،رویکرد ارتباطی ،زبان‌آموز ،ارتباطی و روش سمعی‌بصری ،بصری ،آموزش زبان ،دستور زبان ،سمعی‌بصری ،زبان خارجی ،یادگیری زبان ،آموزش و یادگیری ،نقش معلم ،روش‌های آموزشی ،کتاب‌های آموزشی ،Tempo ،LFD ،DVV ،متد سگ ،کتاب Tempo ،دیدگاه‌های آموزشی ،مهارت ارتباطی ،مفهوم یادگیری ،مفهوم آموزش ،مهارت‌های زبان‌شناختی ،زبان‌شناختی ،یادگیری اشکال ،فرایند آموزش ،سمعی‌بصری سگ ،ابزار آموزشی ،مرکزیت معلم

در تاریخ آموزش زبان‌ها، روش سمعی بصری و رویکرد ارتباطی در دیدگاه‌های خود نسبت به فرایند آموزش و یادگیری، چالش‌های پردامنه‌ای را برانگیخته‌اند. به ویژه آن که رویکرد ارتباطی در تقابل با روش‌های آموزشی پیشین - روش دستور زبان ترجمه و روش سمعی بصری - تعریف می‌شود. گسست و جدایی از این شیوه‌ها به نام ارتباط و کنش اجتماعی صورت می‌پذیرد، مفهومی که امروزه به عنوان هدف غایی یادگیری زبان، مورد پذیرش همگان است. تقابل دیدگاه‌ها زاییدة پرسش‌های چندی است، از جمله این که آیا یادگیری اشکال و قواعد زبان خارجی و تقدم صورت بر معنا، هدف اصلی است یا ایجاد ارتباط. از دیگر سو تا چه اندازه دریافت رویکرد ارتباطی از نقش معلم، متعلم و ابزار آموزشی، با مفهوم آموزش و یادگیری در روش سمعی بصری قرابت دارد؟ مرکزیت متعلم، در برابر مرکزیت معلم و متد در بطن چالش‌های رویکرد ارتباطی جای دارد. بنابراین گسست و نیز پیوند دیدگاه‌های آموزشی ارتباطی و سمعی بصری در جنبه‌های متفاوتی پدیدار می‌شوند که در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.