Skip to main content
فهرست مقالات

اضطراب آزمون و راهبردهای مقابله با آن

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 111 تا 122)

کلیدواژه ها :

انگیزش ،اضطراب ،آزمون ،راهبردهای آزمون ،فشار ،ترس ،ویژگی‌های‌ شخصیتی

کلید واژه های ماشینی : اضطراب، اضطراب آزمون، آزمون، اضطراب آزمون و راهبردهای مقابله، دانشجویان، راهبردهای، دانش‌آموزان، کنش، امتحان، آموزش

اضطراب آزمون یکی از ویژگی‌های شخصیتی که مشخصا و بیشتر برای‌ دانشجویان پیش می‌آید.شایان ذکر است که اضطراب را،گاه با فشار و ترس مترادف‌ می‌گیرند.مدسن اظهار می‌دارد که اکثر دانش‌آموزان یا دانشجویان پیش از زمان‌ شرکت در یک آزمون دچار حالت اضطراب می‌شوند.گاه میزان این اضطراب به‌ حدی بالاست که تأثیر منفی بر کنش آنان در آزمون می‌گذارد.اما مقدار کمی از اضطراب موجب تحرک و انگیزهء بیشتری می‌شود.ساراسون و سایرین معتقدند که‌ اضطراب آزمون،همه را در تمام سطوح آموزشی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.بسیاری از دانش‌آموزان/دانشجویان برای مقابله با تأثیرات منفی اضطراب،از راهبردهای آزمون‌ استفاده می‌کنند و رضایی یکی از عواملی که باعث استفاده بیشتر شرکت کنندگان در آزمون سنجش یادگیری از راهبردهای آزمون می‌شود بروز اضطراب و ترس از پایین‌ آمدن نمرهء آنان می‌داند.مقالهء حاضر به بحث تحلیلی پیرامون اضطراب آزمون‌ می‌پردازد و بر آن است تا نکاتی پیرامون راهبردهای مقابله با آن را بررسی می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"بسیاری از دانش‌آموزان/دانشجویان برای مقابله با تأثیرات منفی اضطراب،از راهبردهای آزمون‌ استفاده می‌کنند و رضایی یکی از عواملی که باعث استفاده بیشتر شرکت کنندگان در آزمون سنجش یادگیری از راهبردهای آزمون می‌شود بروز اضطراب و ترس از پایین‌ آمدن نمرهء آنان می‌داند. تأثیر منفی اضطراب بر کنش دانش‌آموزان/دانشجویان به‌طور کلی از آن‌رو که اضطراب،توان بالفعل دانشجویان را یا به حداقل می‌رساند و یا گاهی کاملا از بین می‌برد،در آن باور شکست‌پذیری ایجاد می‌شود و آنان را به انتقاد از خود وا می‌دارد. شاید بسیار طبیعی باشد دانشجویی که دچار اضطراب آزمون شدید است در جلسهء امتحان مطالب زیر را با خود زمزمه کند: -------------- (1)- Performance احتمالا توی این امتحان رد میشم. در این‌ گونه رویکردها،توصیه می‌شود که هم باید عادت‌های خوب مطالعه کردن را آموزش داد،هم‌ به دانش‌آموزان/دانشجویان کمک کرد تا بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و هم راهبردهای‌ آزمون را به آن‌ها آموخت. مطالعات نشان داده است که اضطراب شدید آزمون بیشتر بین دانشجویان‌ متوسط وجود دارد و هر اندازه هم که دانشجویان سطح بالا از خود علائم اضطراب را بروز دهند،باز هم می‌توانند بر حالات روحی خود غلبه کنند و کنش بسبتا خوبی در آزمون‌ها داشته باشند. اشپیلبرگر در تحقیقات خود نشان داد که تنها بین‌ بیشتر دانشجویان متوسط است که اضطراب نقش تعیین‌کننده‌ای در نتایج آزمون‌های آنان دارد. باید توجه داشت که صرف وراثت منجر به بروز اضطراب نمی‌شود، بلکه وجود عامل وراثتی اضطراب،باعث می‌شود در صورتی که فرد در شرایط روانی و اجتماعی خاص قرار گیرد،از خود عوارض اضطراب را نشان دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.