Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل روانشناختی شخصیت های بوف کور

نویسنده: ؛

پاييز 1384 - شماره 25 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 63 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : بوف کور ،بوگام داسی ،بوف ،لکاته ،دایه ،ننجون ،پیرمرد خنزر پنزری ،کوزه ،اثیری ،زهر مار ،مرد خنزرپنزری ،خنزرپنزری ،برادر لکاته ،پیرمرد خنزرپنزری ،دختر اثیری ،پیرمرد خنزر ،پیرمرد ،مارناگ ،عمه ،عمو ،سایهء ،کالبد بوگام داسی ،اتاق مارناگ ،اثیری و لکاته ،سایهء لکاته ،دنیای اثیری ،پدر و عمو ،جدایی از مادر ،ابژهء عشق ،شوهر عمه

در این نظم گاهشمارانه، راوی داستان که بوف کور نام دارد با نقاشی تکراری روی جلد قلمدان زندگی می کند و در خانه ای که خلوتگاه یا پنگاه زمستانی اوست، نقاشی می کند و اغلب لحظات زندگی را در خلسه می گذراند و به عشقی وسواسی و جنون آمیز، به همسری که به دست خود کشته ، دل مشغول است. لکاته برای بوف کور هیچ نشانی ازعواطف عالی انسانی ندارد، در حالی که مادر وی زنی است بسیار مهربان و دلسوز که برای بوف کور مادری کرده است. این دو زن یا «دو نیمه زن» جانشین مادر اصلی او یعنی بوگام داسی اند. رابطه بوف کور با مادر و پدر به دو مرحله تقسیم شده است: مرحله نخستین رابطه او با مادر «زیست شناختی» است (مادر زاینده) و پدری «دو تکه» که به شکل دو برادر دو قلو است. برای او مادر ابژه نخستین است، و ابژه های دومین نیزشامل پدر و جانشینان پدر و مادرند که آن ها نیز همه دو نیمه شده اند؛ ننجون-دایه، مادری مهربان است و لکاته دختر اوست. این دو زن در درون خانه بوف کور به سر می برند و در بیرون دو مرد را می بیند: پیرمرد خنزر پنزری است و دیگری مرد قصاب که در انتها، بوف کور احساس می کند که آمیخته ای از این دو مرد شده است. این طرح دوتایی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، در تمامی سرگذشت گسترده است، بوف کور بر اساس دوگانگی (ثنویت) و جفت و همزاد بنا شده است که پایه ای ترین دو گانگی آن، تقابل زندگی و مرگ و خیر و شر یا اثیری و رجاله است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.