Skip to main content
فهرست مقالات

مهارت پنجم

نویسنده: ؛

پاييز 1384 - شماره 25 علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 107 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : آموزش زبان ،زبان‌آموز ،مهارت پنجم ،زبان مقصد ،جامعهء زبان مقصد ،نوشتن ،خواندن و نوشتن ،صحبت ،عنوان مهارت پنجم ،مهارت‌های زبانی ،زبان خارجی ،پنجم ،شنیدن ،دانش زبانی ،مهارت‌های چهارگانه ،مهارت شنیدن ،عنوان مهارت ،ادبیات آموزش زبان ،جامعهء زبان ،فرهنگ مقصد ،جامعهء زبان بیگانه ،چهارگانه ،زبان‌آموز در تعامل ،فرهنگ و جامعهء زبان ،شیوه‌های آموزش زبان ،توانایی زبان‌آموز ،ترمینولوژی مهارت پنجم ،فرهنگ بیگانه ،گویشوران زبان مقصد ،جامعهء زبانی

مهارت های زبانی که در ادبیات آموزش زبان از آنها با عناوین مهارت های اصلی، پایه و کلاسیک نام برده می شود، غالبا در قالب چهار مهارت شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن دسته بندی شده اند. به تازگی مهارت های دیگری ازقبیل درک بصری، شایستگی (بین) فرهنگی، تفکر انتقادی، مهارت ترجمه و دوزبانه بودن با عنوان مهارت پنجم در آموزش زبان مطرح شده اند. طرح این مهارت ها با توجه به خاستگاه نظری وکاربردی آن ها، خود حاکی از عدم جامعیت مهارت های کلاسیک در زبان آموزی است. افزودن مهارت پنجم الزاما به معنای جایگزینی مهارت های زبانی نیست، بلکه توجه دادن به بعدی ضروری و مهم در راستای تسلط کامل به یک زبان است. در نوشته حاضر ضمن بررسی ترمینولوژی مهارت پنجم از دیدگاه های مختلف، بعد فرهنگی این مهارت و همچنین اهمیت و ضرورت آن در آموزش زبان مورد مداقه قرار می گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.