Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه های کاربرد داستان در داستان و ریشه های شرقی آن در ادبیات

نویسنده: ؛

بهار 1385 - شماره 30 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 109 تا 126)

کلیدواژه ها : نوول ،نمایشنامه ،انگشتر ،نقش کلیدی ،درخت عرفان ،روان‌پریشی

کلید واژه های ماشینی : داستان در داستان ،روش داستان در داستان ،نوول ،گونهء ادبی نوول ،ادبی ،گونهء ادبی ،کاربرد داستان در داستان ،انگشتر ،داستان در داستان هدف ،چارچوب داستان در داستان ،کتاب مقدس ،روایت در داستان ،گونهء ،شهباز ،گونهء جدیدی در ادبیات ،ادبیات ایرانی ،داستان در ادبیات ،مقدس ،دربان ،روایت در روایت ،داستان هدف ،نظریهء شهباز ،چارچوب داستان ،دربان می‌گوید ،چرخش داستان ،به‌کارگیری روش داستان ،راه ایران ،مرغ شهباز ،تئوری شهباز ،پاسخی صریح

با بررسی ادبیات ایرانی و آلمانی دیده می‌شود که چارچوب داستان در داستان،که‌ روشی شرقی است و از راه ایران به ادبیات اروپایی راه‌یافته در ایران و اروپا با هدف‌های‌ مختلفی به کار برده شده است.در اروپا روش داستان در داستان گونهء جدیدی در ادبیات‌ داستانی را پدید آورد که در آغاز به‌عنوان یکی از ویژگی‌های گونهء ادبی نوول(داستان‌ کوتاه)شناخته شد.(تئوری)نظریهء شهباز(سمبل نقطهء عطف یا چرخش داستان)که برای‌ نوول ارائه شد به عقیدهء برخی از ادبا لازم دانسته شده است،ولی برخی دیگر از ادبا به آن‌ چندان پایبند و معتقد نبوده‌اند مانند تئودر اشترم .Theodor,Storm گوته بر این‌ باور بوده است که گونهء ادبی نوول باید حاوی واقعه‌ای باشد که«هرگز تاکنون شنیده نشده‌ باشد»(فون ویزه،1971،ص 5).در ادبیات ایرانی سازندگان این‌گونه داستان‌ها با بکارگیری روش داستان در داستان،بیشتر قصد روان‌درمانی فرد روان‌پریش را دنبال‌ می‌کردند.درصورتی که نویسندگان اروپایی در بکارگیری داستان در داستان هدف دیگری‌ را مدنظرداشته‌اند که با هدف نویسندگان ایرانی،در کاربرد این روش،تا اندازه‌ای متفاوت‌ است.این تفاوت در دوره‌های مختلف اروپا نیز از یکدیگر متمایزند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.