چکیده:
اسکار وایلد (1900- 1854)، نویسنده نامدار انگلیسی - ایرلندی، یکی از چهره های شاخص ادبی دهه پایانی سده نوزدهم انگلستان است که سخن از این دوره اثر گذار در ادبیات این کشور، بدون ذکر نام وی ناممکن است. با این وجود، او در زمان مرگ، نویسنده ای گمنام بود که در صورت عدم تلاش مجدانه رابرت راس (1918- 1859) دوست و اولین ویراستار مجموعه آثار وی در قرن بیستم، اکنون به یقین چهره ای فراموش شده به حساب می آمد. راس با استفاده از ابزار موثر «مجموعه آثار» در صنعت چاپ و نشر و کاربری فنونی که تمامی در علم «پژوهش متن» (textual criticism) یا ویراستاری قابل مطالعه اند نام وایلد را «احیا» کرده و به تثبیت متن آثار او پرداخت و با وجود انتقادات بسیاری که بر شیوه کار او و ارزش پژوهشی آن وارد است، موفق شد زمینه کلاسیک شدن نام وی را فراهم آورد. این مقاله به بررسی بعضی از اقدامات راس در این زمینه و تاثیر آن بر دریافت عمومی از آثار وایلد در بخش عمده قرن بیستم می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"چاپ چنین مجموعههایی که تهیه و انتشار آنها معمولا با صرف هزینه و زمان بسیار و همکاری ویراستاران با تجربه میسر میشود در عمل مهر تأییدی بر اهمیت نویسنده و «کلاسیک»بودن وی بهویژه برای مطالعه در محیطهای دانشگاهی است؛با این وجود نویسندگان مهمی چون رمان نویس مشهور قرن هجده انگلستان،دانیل دفو(1731-1660) خالق رابینسون کروزوئه (Robinson Crusoe) یا نویسندهء بزرگ انگلیسی-ایرلندی جیمز جویس خالق اولیس وجود دارند که متن آثار آنان هیچگاه به شکل سازمان یافته و یک دست موثقسازی نشده و در قالب یک مجموعه به چاپ نرسیده است.
حقیقت آن است که آثار وایلد کمی بیش از هشت سال پس از مرگ او در سال 1900،توسط رابرت راس،دوست و اولین ویراستار وی،در مجموعهای نفیس و چهارده جلدی ویرایش و جمعآوری شد1که هرچند به دلائل فنی و تحقیقی علم ویراستاری امروز از ارائهء متون موثق آثار وایلد باز میماند،اما دست کم به یکی از اهداف مهم چاپ یک«مجموعهء اثر»بنا به تعریف امروزی آنکه همانا در دسترس قرار دادن کلیهء آثار نویسنده،ماندگار کردن نام وی در حلقه نویسندگان مهم دوران خود و شکل دهی دریافت عمومی منتقدان و خوانندگان از آثار وی است،دست مییابد.
شاید مجموعهء آثار موسوم به«نسخه نیویورک» The New York Edition,) (1907-1909 هنری جیمز را بتوان بهترین نمونهء تلاشهای یک نویسنده در اینباره به حساب آورد(میلگیت 1992،98-71)در حقیقت ویرایش جیمز از متن آثار خود،در موارد متعددی به«بازنویسی»آنها منتهی میشد و مقدمههای او بر آثار که بهطور عمده به شرح چگونگی خلق و دشواریهای نگارش آنها باز میگردد از چنان وزن و اعتباری برخوردار است که شکل گردآوری شدهء آنها تحت عنوان«هنر رمان» (The Art of the Novel,1934) از زمان چاپ در سال 1934 تاکنون بهعنوان یکی از آثار مهم در زمینهء نقد رمان مورد استفاده بوده است."