چکیده:
آزمون های ارزشیابی پیشرفت یاد گیری، فعالیتی هدفمند و ابزاری مهم برای ارزشیابی دانش و مهارت های زبانی در برنامه ریزی درسی آموزش زبان به شمار می روند. این آزمون ها که با هدف تعیین میزان پیشرفت و یا پس رفت زبان آموزان در یادگیری مطالب درسی و نیز با تشخیص مشکلات احتمالی در فرایند یادگیری، طراحی و اجرا می شوند، متناسب با اهداف یادگیری و شیوه های آموزش زبان از تنوع برخوردارند. مقاله حاضر ضمن بررسی اهداف و کارکرد آزمون های ارزشیابی پیشرفت یادگیری در بستر آموزشی متعارف و نیز معیارهای کلی در طراحی آنها، استفاده از این آزمون ها را در بستر اینترنت، با تحلیل سایت آموزش زبان آلمانی «passwort Deutsch» مورد تحلیل قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
"اگر برنامهء درسی را متشکل از محورهای«محتوای آموزش»،«روش تدریس»و«اهداف یادگیری»بدانیم،ارزشیابی بهعنوان محور چهارم و به تعبیری دقیقتر مکمل سایر محورها از اهمیت خاصی برخوردار میشود،زیرا هر برنامهء درسی برای سنجش میزان انتقال کمی و کیفی محتوا و اندازهگیری چگونگی تأسیس و گسترش مهارتهای تعریف شده در اهداف آموزشی،نیازمند کنترل مداوم فعالیتهای یادگیری در متعلمان در حین فرآیند آموزش نیز میباشد.
از دیدگاه شناختی،انجام آزمون از یک سو موجب ایجاد انگیزه در متعلم برای تفکر و تعامل بیشتر و عمیقتر با دانش و اطلاعات کسب شده میگردد که خود بازپردازش آنها را در ذهن وی به دنبال دارد و از سوی دیگر نتایج حاصل از آزمون،از دیدگاه آموزشی،اطلاعات نسبتا دقیقی را در مورد میزان و روند یادگیری متعلم و احیانا نقاط ضعف وی در خصوص مطالب آموخته شده در اختیار معلم قرار میدهد.
این آزمونها علاوه بر نقش اصلی خود بهعنوان ابزاری مهم برای معلم در جهت ارزشیابی دانش و معلومات زبانی متعلمان و همچنین تشخیص مشکلات احتمالی آنها در فرآیند یادگیری از کارکرد دیگری با عنوان خودارزشیابی نیز برخوردارند.
مقایسهء دانش زبانی زبانآموزان در زمینهء دستور زبان و واژگان و توانش زبانی آنها در مورد توانایی درک و تولید شفاهی و کتبی به زبان خارجی و همچنین بررسی مراحل قبلی فرآیند آموزش و وضعیت فعلی از کارکردهای اصلی آزمونهای ارزشیابی پیشرفت یادگیری است.
شایان ذکر است، طراحی آزمونهای باز در بعد شفاهی تاکنون به دلیل برخی مشکلات فنی از قبیل کاهش سرعت اینترنت و قطع ارتباط و نیز هزینهء نسبتا بالا برای مراکز آموزشی و زبانآموزان،از عمومیت در سایتهای آموزش زبان از جمله سایت مورد بررسی برخوردار نشده است."