Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت و مراتب وحی از نگاه صدر المتألهین

نویسنده: ؛

پاييز 1382 - شماره 29 علمی-ترویجی (22 صفحه - از 167 تا 188)

کلیدواژه ها : وحی ،طهارت و نزاهت روح ،عکس و انتقاش ،مراتب وحی

کلید واژه های ماشینی : صدرالمتألهین ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،ماهیت و مراتب وحی ،نزاهت ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،ماهیت وحی ،وحی بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،جبرئیل ،عالم ملکوت ،مراتب وحی ،انتقاش ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هنگام دریافت وحی ،روح پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،دریافت وحی ،صعود ،صعود روح پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،خداوند ،نزول وحی ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرود ،قلب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،کلام الاهی ،وحی مستقیم ،ملکوت ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،روح پیامبر ،فرشته وحی ،الاهی ،صعود پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در عالم وحی ،نزول قرآن

صدرالمتألهین در برخی از آثار خود، همچون تفسیر القرآن الکریم و اسفار از ماهیت و مراتب وحی سخن گفته است. او معتقد است: روح پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به سبب شدت طهارت و نزاهت از دلبستگی‌ها و مشاغل دنیایی، صعود می‌کند و وحی به صورت «عکس» یا «انتقاش» در قلب وی جای می‌گیرد؛ آن گاه پس از نزول آن متن وحیانی به مقتضای جهان مادی به صورت حروف و کلمات ظاهر می‌شود. انواع وحی به میزان مشغولیت و خلوت پیامبر بستگی دارد. از نظر او، ماهیت وحی در تمام مراتب آن اعم از وحی نبوی تا وحی بر حیوانات [= غریزه] یکسان است و آن چه باعث تفاوت آن‌ها شده، مراتب وجودی و شدت و ضعف نزاهت و طهارت آن‌ها است؛ بنابراین، بهره‌مندی صالحان از خواب‌های راستین و الهام، نوعی ضعیف از وحی است. در این مقاله، افزون بر تبیین این دیدگاه‌ها، برخی از نکات آن نقد شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.