Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در ایرادهای مستشرقان بر وحیانی بودن قرآن

نویسنده: ؛

پاييز 1382 - شماره 29 علمی-ترویجی (12 صفحه - از 189 تا 200)

کلید واژه های ماشینی : مستشرقان ،معارف قرآنی ،قرآنی ،وحیانی بودن قرآن ،قصص قرآنی ،مشرکان ،مستشرقان وجود ،بررسی‌های مستشرقان وجود ،دینی ،ترجمه قرآن ،مستشرقان قائل ،مسیحیت و عقاید ،تعصب به قرآن ،جزیره عرب ،معارف مسیحیت ،قرآن و اسلام ،حضرت محمد ،یهودیت و مسیحیت ،نقل از کتاب ،بن أبی الصلت ،رفتار اعراب ،تحقیقات و بررسی‌های مستشرقان ،فرهنگی جزیره عرب ،مستندی تاریخی ،متأثر ،نبوت پیامبر ،تأثر پیامبر ،دست پیامبر ،زندگی اجتماعی و دینی ،نگرش غیر

مستشرقان قائل هستند که پیامبر، همه معارف قرآنی را به طور کلی از دو منبع گرفته است: بخشی از آن را از همان محدوده جغرافیایی و زندگی اجتماعی و دینی و فرهنگی جزیره عرب مثل رفتار اعراب جاهلی، اشعار امیة بن ابی الصلت و عقاید حنفاء، و بخش دیگر را از مصادر شفاهی و کتاب‌هایی که از یهودیت و مسیحیت و عقاید و آداب و سنن دیگر ملت‌ها به دست پیامبر رسیده بود، و از آن‌ها به «مصادر داخلی» و «مصادر خارجی» یاد می‌کنند. اساسی‌ترین اشکالی که در تحقیقات و بررسی‌های مستشرقان وجود دارد، نگرش غیر عقلانی همراه تعصب به قرآن و اسلام است؛ از این رو، هیچ یک از اشکالات آن‌ها راه‌های صحیح علمی و تحقیقی را نپیموده و در هیچ مورد، مستندی تاریخی که بتواند مدعایشان را اثبات کند، ارائه نکرده‌اند. به جرأت می‌توان گفت که بیش‌تر ادله آن‌ها چیزی جز خیال‌پردازی و توجیه آن‌چه خود اعتقاد دارند نیست. آنان، جریان نامسلم تاریخی با پیش فرض‌های خود باز سازی می‌کنند و آن‌را به هزاران شاهد قطعی و مسلم تاریخی را ترجیح می‌دهند

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.