Skip to main content
فهرست مقالات

فرنگی ها

نویسنده:

مترجم:

ISC (16 صفحه - از 189 تا 204)

کلیدواژه ها : اروپا ،جنگ‌های صلیبی ،اندلس ،فرنگی‌ها ،افرنج ،غرب‌شناسی ،جهان‌گردان مسلمان

کلید واژه های ماشینی : فرنگی ،اطلاعات ،افرنج ،اندلس ،اروپا ،غرب ،گزارش‌های جهان‌گردان و جغرافیادانان مسلمان ،گزارش‌های مسلمانان اندلس ،اسلام ،عثمانی ،جهان‌گردان ،افرنجه ،شرق ،مدخل ،تاریخ ،باب افرنجه اطلاعاتی ،شاهان ،قمری ،اصطلاح ،سرزمین فرنگی‌ها افرنجه ،شاهان مسیحی شمال غرب اندلس ،سرزمین‌های ،صلیبی ،اطلاعات مسلمانان اندلس ،تکیه‌بر گزارش‌های جهان‌گردان ،مسعودی فهرستی از شاهان فرنگی ،فهرست ،مترجم ،باب افرنج ،فرنگی ها

مقاله‌ی حاضر گزارش مختصری از تصورات مسلمانان از غرب و غربیان از آغاز تا دوره‌ی عثمانی، با تکیه بر گزارش‌های جهان‌گردان و جغرافیادانان مسلمان است. این مقاله از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول به بررسی گزارش‌ها و آگاهی‌های مسلمانان مشرق زمین از اروپا و جهان مسیحی می‌پردازد و بخش دوم به گزارش‌های مسلمانان اندلس از آنها. امید است که مقاله‌ی حاضر که شرحی است از تاریخچه‌ی غرب‌شناسی مسلمانان، گامی باشد در غرب‌شناسی ما ایرانیان.

خلاصه ماشینی:

"در میان نویسندگان عصرش، تنها مسعودی فهرستی از شاهان فرنگی، از کلوویس(4) تا لویی چهارم(5) به دست می‌دهد که به گفته‌ی وی این فهرست مبتنی است بر کتابی که اسقفی مسیحی به سال 328 قمری / 939 میلادی برای حکم ولیعهد (و سپس خلیفه‌ی) اندلس فراهم کرده بود. 17 تا دوره‌های بعد، مهم‌ترین سیاح مشهوری که در این دوره از سرزمین‌های اسلامی به اروپا رفته است، ابراهیم بن یعقوب [مدخل] یهودی اندلسی اهل طرطوشه است؛ وی حدود سال 354 قمری / 965 میلادی مفصلا به فرنگ سفر کرده و به احتمال، نوعی مأموریت رسمی را در سفر خویش برای خلیفه‌ی اموی قرطبه انجام می‌داده است. در شرق، وقایع‌نگاران مسلمان مطالب بیش‌تری برای گفتن درباره‌ی اقدامات نظامی و ـ در مقیاسی کوچک‌تر ـ سیاسی صلیبیانی که مسلمانان معمولا آنان را افرنج می‌خواندند، داشتند، لیکن آنان هم علاقه‌ی بسیار اندکی به مسائل داخلی دولت‌های صلیبی و نیز تفاوت‌های میان ملت‌های گوناگون صلیبی نشان می‌دادند و هیچ علاقه‌ای به خاستگاه ایشان و علت حمله‌شان به [سرزمین‌های اسلامی] از خود ابراز نمی‌کردند. این کتاب با تاریخ الهند الغربی که گزارشی است مقتبس از منابع اروپایی درباره‌ی کشف دنیای جدید، آغاز گردید و در قرون هفدهم و هیجدهم با شماری از آثار تاریخی و جغرافیایی دیگر که برخی گزارش‌ها را در باب اروپا به دست می‌دهند و عمدتا هم از منابع اروپایی اخذ شده‌اند، ادامه یافت. استعمال واقعی نوشته‌های تاریخی، این فرض طبیعی را که افرنج عمدتا به معنای «فرانک‌ها»ست، تأیید نمی‌کند؛ برای نمونه، ابن الخطیب یکی از شاهان مسیحی شمال غرب اندلس را از شاهان افرنجه می‌داند،29 اما به یورشی بر بلاد الروم اشاره دارد که به طور قطع آن______________________________ 1 ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.