خلاصه ماشینی:
مثلا ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر مقرر میدارد:''تمام افراد بشر آزاد به دنیا میآیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند،همه دارای عقل و وجدان هستند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند"و این در حالی است که در مقدمه همین اعلامیه(فراز چهارم) به اعلام ایمان مردم ملل متحد به حقوق اساسی بشر و مقام و ارزش فرد انسانی و تساوی حقوق مرد و زن در منشور ملل متحد اشاره شده است.
بههرحال در قرآن کریم ضمن اعلام اعطاء کرامت کرامت اعطایی از سوی خداوند به انسان و به فرزندان آدم بدون قید به رسمیت شناخته شده است گنجاندن اصل کرامت انسانی در اصل دوم قانون اساسی بیعنایت به مفهوم متداول آن در نظام جهانی حقوق بشر نبوده است برای انسان و مقام خلیفه الهی برای او براینکه همه انسانها از یک نوع کرامت و شرافت انسانی برخوردارند و از این حیث یکسان متولد میشوند تصریح نشده است.
‘‘4 و حال اشاره میکنیم به برخی از اصول قانون اساسی که بهنظر میرسد با برداشت همین معنای یادشده از بند 6:اصل دوم قانون اساسی،به ذکر و بیان تکلیف دولت بهمعنای عام بر شناسایی و اجرای حقوقی که امروزه از آنها به حقوق شهروندی نیز تعبیر میشود و در واقع در ردیف حقوق و آزادیهای اساسی برای همه شهروندان است،پرداختهاند،ازجمله آنها بندهایی از اصل سوم قانون اساسی که تکالیفی را برای دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین میکند بهویژه بند 3 اصل مزبور:''آموزشوپرورش و تربیتبدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی‘‘بند 8:''مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی خویش.