چکیده:
مجله روانشناسی و علوم تربیتی، در دورهای 21 ساله، تعداد 179 مقاله تألیفی
دارای مأخذ انتشار داده است. هدف از بررسی حاضر کشف چگونگی استناد در این
مقالات از لحاظ نوع منابع، زبانهای غالب استنادها، و فاصله زمانی تاریخ نشر مقالات و
مآخذ آنها بوده است. برای تحقق هدف پژوهش از روش تحلیل استنادی (یکی از زیر
مجموعههای کتابسنجی) و نیز تحلیل محتوا استفاده شده و 2462 مأخذ متعلق به 179
مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهد که رفتار استنادی تولیدکنندگان
رشتههای مختلف دانشکده "کتاب - مدار" است، فاصله نشر مآخذ به 5/8 سال میرسد
و زبان غالب در مآخذ زبان انگلیسی است از لحاظ نوع منابع و زبان غالب در مآخذ
مقالات نوعی همسویی میان یافتههای تحقیق حاضر و مطالعات پیشین میتوان یافت.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی مطلق مقالات و استنادها به تفکیک رشته در سالهای 1351-1379 رشته روانشناسی روشها و برنامههای درسی کتابداری و اطلاعرسانی مبانی آموزش و پرورش مدیریت و برنامهریزی آموزشی سایر رشته جمع تعداد مقالات 31 31 13 76 20 8 179 تعداد استنادها 565 687 142 993 271 104 2462 متوسط استنادها 2/18 4/12 9/10 13 5/13 13 7/13 نگاهی کلی به مجموعه مقالههای مندرج در مجله روانشناسی و علوم تربیتی در طول دوره مورد بررسی، همانگونه که در جدول 1 آمده است، نشان میدهد که از سال 1351 تا پایان 1379 کلا تعداد 179 مقاله تألیفی دارای مأخذ در مجله درج شده که جمعا به 2462 مأخذ استناد کردهاند، و به این ترتیب، متوسط استناد برای هر مقاله به 7/13 میرسد.
میانگین فاصله نشر منابع استنادی رشتهها در سالهای 1351-1379 نوع رشته کتاب مقاله پایاننامه گزارش سایر میانگین کل روانشناسی 4/14 5/18 11 4/11 8/2 6/11 روشها و برنامههای درسی 6/10 7/8 6/3 8 9/5 3/7 کتابداری و اطلاعرسانی 3/10 5/11 1/4 2 9/2 1/6 مبانی آموزش و پرورش 3/14 4/14 8/7 2/6 2/3 1/9 مدیریت و برنامهریزی آموزشی 4/8 5/7 3/7 9/3 ــ 7/6 سایر رشتهها 17 9/11 4 9 ــ 4/10 میانگین کل 6/12 12 3/6 7/6 7/3 5/8 از لحاظ تحولات مربوط به فاصله زمانی، در طول دوره مورد بررسی در رشتههای مختلف، انتظار میرود که شرایط و امکانات دستیابی به اطلاعات جدیدتر سبب شود که فاصله تاریخ مقالهها و تاریخ مآخذ کوتاهتر گردد، به ویژه این امر در سالهای اخیر که استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و اینترنت سهل الوصولتر است، موجب توقع بیشتری است."