خلاصه ماشینی:
"دو نظریه دیگر داریم یکی اثبات«حیا-روحی»که روح انسان پس از مرگ؛جاویدان و باقی است،و این همان حیاتی است که بنام«معاد روحانی»خوانده میشود و از نظر دین و فلسفه و دانشمندان روانی امروز موضوعی مسلم شناخته شده است؛حتی بگفته«فرید وجدی» این حیات که سابقا یک امر تعقلی بود و صرفا با ادله عقلی اثبات میشد اکنون پا را فراتر نهاده و خود را جزء محسوسات قلمداد نموده است تا آنجا که برای«حسیون»و آنهائیکه نمیخواهند چیزی را جز از دریچه حس به بینند نیز یک موضوع حسی بشمار آمده است و نظریه دیگر همین نظریه معاد جسمانی است که درباره امکان آن بحث شد؛اما ناگفته پیدا است که اثبات بقاء ارواح و زندگی پس از مرگ گرچه برای ابطال نظریه مادیها کافی است!اما ملازم با اثبات معاد جسمانی نیست یعنی ممکن است کسی معتقد بمعاد روحانی باشد اما بمعاد جسمانی عقیدهمند نباشد همانطور که جمعی از فلاسفه؛بقاء ارواح را اثبات مینمایند،ولی در معاد جسمانی تردید دارند؛و نیز میدانیم که عربهای زمان جاهلیت بحیات ارواح معتقد بودند ولی وقتی قرآن کریم با صراحت زنده شدن مردگان را گوشزد مینمود باور نمیکردند و درصدد انکار و تمسخر برمیآمدند؛از اینجا روشن شد که کسانیکه خواستهاند زندگی پس از مرگ را اعم از روحانی و جسمانی با بقاء ارواح اثبات کنند در حقیقت دلیلی بر امکان معاد جسمانی نیاوردهاند و همانطور که بعدا ملاحظه خواهیم نمود قرآن کریم هم در مقام استدلال؛اینراه را نه پیموده است بلکه بعضی ادعاء کردهاند که اثبات معاد جسمانی اصلا ملازم با عقیده داشتن بروح نیست؛و فرضا کسی مانند مادیین منکر روح باشد و بگوید شعور و ادراک از آثار مادی مغز است باید در برابر این مسئله سر تسلیم فرود آورد؛زیرا معاد جسمانی جز اینکه دوباره بدن زنده گردد چیز دیگری نیست."