Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ سؤالات

(4 صفحه - از 45 تا 48)

خلاصه ماشینی:

"دانشمندان الهی،کسانیکه دایره وجود را منحصر به ماده و انرژی نکرده،و با نظر واقع‌بینی وسیع دیده بصفحه هستی میگشایند؛نسبت باین طرز تفکر اشکالات زیادی دارند؛ و با بیانات محکم و اصول علمی صحیح این نظر را رد کرده‌اند،و ما فقط به قسمت مختصری از آن‌ در اینجا اشاره میکنیم: اینکه گفته میشود فقط بامور حسی باید اعتماد کرد،پیروان این مکتب عملا با این مطلب‌ مخالفند؛زیرا آنان در علوم،قضایائی را بطور کلی تلقی میکنند مثلا میگویند سرعت نور در هر ثانیه سیصد هزار کیلومتر است؛در صورتیکه این قضیه بصورت کلی آزمایش نشده است و آنچه‌ مورد آزمایش واقع شده،یک سلسله موارد مخصوص بوده آنهم در شرایط معین و مخصوصی؛ سپس آنرا با یک نوع استدلال عقلی(این سرعت مال حقیقت نور است،و شرائط هرگز دخالت‌ ندارد،پس این حقیقت در هر کجا پیدا شود،این سرعت را خواهد داشت)تعمیم داده و سرعت‌ را خاصیت ذات نور معرفی نموده‌اند و هرگونه شرایط را در سرعت مزبور بی‌دخالت دانسته‌اند روشنتر بگویم:دانشمندان آزمایشهای خود را دربارهء سرعت نور در شرایط مختلفی‌ انجام داده‌اند و چون سرعت نور را در تمام شرائط ثابت دیده‌اند از این آزمایشها،پی بیک‌ قانون کلی عقلی برده و ادعا کرده‌اند،که هر نوری در هر نقطه و در هر زمان یک سرعت ثابتی‌ خواهد داشت،ما از این آقایان میپرسیم:آیا این قانون؛بصورت کلی محسوس شما است، یا اینکه از چند محسوس پی به غیر محسوس برده‌اید؛بطور مسلم پاسخ همان دومی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.