Skip to main content
فهرست مقالات

عقاید و مذاهب/ عمومیت قدرت خدا/ در میان این دو پرتگاه جاده مستقیم سومی وجود دارد، اما باریکتر از مو!

نویسنده:

(5 صفحه - از 53 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : عدالت خدا پیروان عقیده جبر، جبر، عقیده، بحث عدالت خدا پیروان عقیده، عمومیت قدرت خدا، عدالت، فعل، اختیار، باریک‌تر، وجدان، آزادی اراده، مجازات، حرکات، پرتگاه جاده مستقیم، عدالت خدا، انکار مسأله عدالت خداوند، انسان، خداوند، کار، مذاهب عمومیت قدرت خدا، عقاید و مذاهب، عقیده آزادی اراده، پیروان جبر در مسأله، انکار، مسأله تعمیم قدرت خدا، مسأله جبر و اختیار، آزادی اراده کاری، انتخاب، عقاید و مذاهب عمومیت قدرت، فعل خدا

خلاصه ماشینی: "مسائل دیگری که در معرض هجوم این بحث و گفتگو واقع گردیده و دامنه این نزاع‌ بآن کشیه شده بسیار است از جمله: 1-در بحث توحید،طرفداران عقیده«جبر»یعنی عدم آزادی اراده ادعا میکنند که«توحید کامل»بدون عقیده جبر ممکن نیست؛زیرا کسیکه بشر را در اعمال و رفتار خود کاملا آزاد میداند در حقیقت معتقد به«دو آفریدگار»در جهان است: یکی«آفریدگار بزرگ»که آسمان و زمین و سایر موجودات این جهان پهناور را آفریده،و دیگری«آفریدگرکوچک»یعنی انسان که افعال خود را می‌آفریند و خلق می‌کند زیرا خلقت خلقت است کوچک باشد یا بزرگ فرق نمی‌کند. اما کار ماست؛چون از ما سر زده؛از روی اراده و اختیار و با کمال آزادی،اگر خوب‌ کرده‌ایم از این آزادی حسن استفاده نموده‌ایم و شایسته تشویق و تقدیر و جزای نیک هستیم،و اگر بد کرده‌ایم ما بوده‌ایم که از آزادی خود سوءاستفاده نموده‌ایم،درست است خدا خواسته ما آزاد باشیم و بهمین دلیل کار ما هم از یک نظر خواست خداست ولی چون ما در عین آزادی و اختیار سوءاستفاده کرده و کار بد انجام داده‌ایم مسلما در خود ملامت و سرزنش و کیفر و مجازات هستیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.