چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه خاستگاه تصویر ذهنی از خدا انجام شده است. بدین منظور 342 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و طلبههای حوزه علمیه قم به روش نمونهبرداری احتمالی تصادفی طبقهای انتخاب شده و به پرسشنامه تصویر ذهنی از خدا پاسخ دادهاند. دادههایی که از طریق پرسشنامه تصویر ذهنی از خدا به دست آمده و دادههایی، از جمله جنسیت، سن، تحصیلات (حوزوی یا دانشگاهی)، نوع رابطه با والدین و دیگر اعضای خانواده که بر حسب اظهارات خود آزمودنی به دست آمده است، با شاخصهای آماری تحلیل شدهاند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که تصویر ذهنی از خدا با عوامل یاد شده، همبستگی دارد و کیفیت این همبستگی،نشانه چند وجهی بودن تصویر ذهنی از خدا و خاستگاه آن است، زیرا همبستگی تصویر ذهنی از خدا با همه عوامل به یک شکل نبوده، بلکه به تناسب خرده مقیاسهای تصویر ذهنی متغیر بوده است، به این دلیل که برخی از این عوامل در حالی که با یکی از خردهمقیاسهای تصویر ذهنی همبستگی مثبت معنادار داشته با خردهمقیاسهای دیگر، رابطه منفی یا غیر معنادار نشان داده است.
The present paper aims at studying the origin of mental image of God. To do so، 342 students from Qom Islamic Azad University and the Seminary of Qom have been selected through stratified، random، probability sampling. They have answered a questionnaire on the mental image of God. The data gathered by this questionnaire and other data such as gender، age، education (university or seminary) and the kind of relationship with parents and other family members which have been gathered according to the statements of respondents themselves are analyzed by statistical indexes. The research findings show that the mental image of God correlates with aforementioned factors and the quality of this correlation indicates the multi-dimensionality of mental image of God and its origin، because the correlation between the mental image of God and all these factors is not the same; rather it varies according to the sub-scales of the mental image of God، because some of these factors، while having significant and positive correlation with one of the sub-scales of the mental image of God، has a negative or no significant correlation with other sub-scales.
خلاصه ماشینی:
"همچنین این مطالعه نشان میدهد که در خردهمقیاسهای تصاویر نفوذ، منعم و چالشگر از خدا اختلاف معناداری بین زنان و مردان وجود ندارد، ولی میانگین سه نوع تصویر ذهنی حضور، پذیرنده و خیرخواه بهطور معناداری در زنان بیشتر از مردان است.
, "Parent - child Relation ship and children's Images of God", Journal for the Scientific Study of Religion, v 39(1), 1997, p 25-43.
A. , Attachment, Evolution, and the Psychology of Religion, New York, London, the Guilford Press, 2005 Lawrence, R.
, The Parental Figures and the Representation of God: A Psychological and Cross Cultural Study, New York, Mouton, 1980.
Spilka et al, "Parent - self and Gad: A test of competing theories of Individual - Religion Relation ship", Review of Religious Research, v 16(3), p 162.
Spilka et al, "Parent - self and Gad: A test of competing theories of Individual - Religion Relation ship", Review of Religious Research, v 16(3), p 162.
, "Parent - self and Gad: A test of competing theories of Individual - Religion Relation ship", Review of Religious Research, v 16(3), p 164.
, "Parent - self and Gad: A test of competing theories of Individual - Religion Relation ship", Review of Religious Research, v 16(3), p 164."