چکیده:
با اهمیت یافتن تضادهای هویتی و فرهنگی و کاربرد روزافزون جنگ نرم پس از 11 سپتامبر 2001 در منطق امپریالیستی آمریکا در رویارویی با جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران، مفهوم و ساختار قدرت، امنیت، تهدید، جنگ و دفاع نیز تحولی بنیادی یافته است. در چنین فضایی، تهدیدهای امنیتی به اندازه ای در تمام سطوح پیشروی کرده که زیرساختهای نرم افزاری مدیریت امنیت ملی را به چالش کشیده، امکان مدیریت تهدید را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. لذا موفقیت در عرصه مقابله با تهدیدهای نرم، نیازمند راهبرد دفاع همه جانبه است. در دفاع همه جانبه، هماهنگی بین حوزه های سیاستگذاری، اجرایی و برخوردی، بر اساس یک راهبرد مشخص، اصلی و کلیدی است که حوزه های قدرت نرم و سخت را به هم پیوند زده، ترکیب مناسبی را در قالب یک مدیریت هوشمند به وجود می آورد. این ترکیب ضمن افزایش ظرفیتها و توانمندی ها، امکان اشراف بر فرایند تولید امنیت نرم را تقویت می کند. در واقع؛ امروزه موثرترین راهکار برای مقابله با تهدیدهای نرم دشمنان انقلاب اسلامی ایران، راهبرد دفاع همه جانبه است.
مقاله حاضر با استفاده از چارچوب نظری امنیت نرم و راهبرد دفاع همه جانبه سیاسی، به این سوال پاسخ داده است که بسیج چه نقشی در تقویت پایه های امنیت نرم و دفاع همه جانبه از جمهوری اسلامی ایران دارد؟ فرضیه مقاله این است که بسیج با دارا بودن کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه، به عنوان یکی از منابع بسیار مهم تولید سرمایه اجتماعی و انسجام سیاسی، در تولید امنیت نرم نظام و موفقیت راهبرد دفاع همه جانبه از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.
Just as identity and cultural conflicts have become significant، and soft war has been increasingly resorted to after 9/11 in America’s imperialistic logic in countering the world of Islam، the concepts and structures of power، security، threat، warfare and defense have undergone a fundamental change. In such an atmosphere، security threats have progressed in all levels such that they have challenged the software infrastructures of national security management، remarkably decreasing the possibility of threat management. It follows that achieving success in the area of countering soft threats requires a strategy of total defense. In total defense، coordination in the area of policy making، both administrative and punitive، is carried out on the basis of a specified fundamental strategy which links spheres of soft and hard power، creating a convenient mix in the form of an intelligent management. This mix strengthens the chances of creating a full control over the process of soft security production، while increasing capabilities and capacities. In fact، today، the strategy of total defense constitutes the most effective means for countering the soft threats adopted by the enemies of the Islamic Republic of Iran. Using the theoretical framework of soft security and the strategy of total political defense، the present article answers the question of “What role does Basij play in strengthening the foundations of soft security، and of engaging in the total defense of the Islamic Republic of Iran?” In this article، the hypothesis is that due to its having political، social، economic، and cultural functions in the society، Basij enjoys a very important status in producing soft security for the regime، and has a share in the success of the strategy of total defense، because it is one of the most important sources of social assets and political integrity.
خلاصه ماشینی:
"در کل،بسیج با ایفای نقش در زمینۀ افزایش کارامدی دولت از طریق کاهشگسست بین خواستههای بحق مردم و خدمات دولتی از طریق برگزاری اردوهای جهادیو خدمت به مناطق محروم؛مقابله با فساد اداری،اقتصادی،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی؛رفع تعارضات ساختاری از طریق ایجاد وحدت در درونساخت رسمی قدرت و تقویتآن؛تشویق مشارکت مردمی و جلوگیری از بروز گسست احتمالی«مردم-حکومت»؛پیشبرد طرحهای توسعهای در مناطق محروم و مرزی در ابعاد مختلف برای از بینبردنزمینههای فقر،ناامنی،تورم و بیکاری تلاش برای عملیاتی کردن حداکثر ظرفیتهایمعطلماندۀ قانون اساسی در حوزههای مختلف؛تقویت زیرساختهای فرهنگی-آموزشیتقویت کنترل و نظارت عالم بر نهادهای غیردولتی؛همسان کردن ظرفیتهای سازمانهایامنیتی کشرو با ماهیت تهدیدهای نرم؛مقابله با ایجاد و نشر شایعههای برانداز؛مشارکتافزایی ساختارهای نیروهای مقاومت بسیج در طرحهای عمرانی و سازندگی؛تأکید بر آیندهپژوهی،مدیریت دانش دفاعی و افزایش تعامل میان مخازن تولید فکر با متولیان نظامی-انتظامی و امنیتی-اطلاعاتی با هدف تقویت جنبش نرمافزای تولید علمدر راستای منویات رهبر فرزانۀ انقلاب؛ایجاد و تقویت سازمان آیندهپژوهی وفناوریهای نوین در ساختار نیروهای مسلح؛دانشافزایی و توسعۀ فنی-حرفهای نخبگاننیروهای مسلح در چارچوب اصل تحقیق و توسعه و تحکیم بنیانهای فرهنگی و عقیدتی-سیاسی نروی انسانی؛رصد رسانههای سایبری و ماهوارهای؛شبکهسازی نیروهایفرهنگی کشور در قالب بسیج مقاومت نرم و هوشیاری نسبت به رسانهای جنگ نرم،میتوانند در تولید امنیت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی ایفا کنند."