چکیده:
جنگ نرم، مجموعه اقدامات تعمدی و برنامه ریزی شده است که موجب دگرگونی در هویت فرهنگی، ارزشها و نگرشهای پایه و بنیادین و القای ناکارامدی الگوی سیاسی مورد قبول مردم در یک نظام سیاسی می شود. دولتها در استفاده از جنگ نرم بر ضد دشمنان خود به ابزارهای گوناگون متوسل می شوند که از میان آنها، رسانه مهم ترین نقش را بر فرایند تصمیم گیری و الگوهای رفتاری و در نهایت، سلسله هویتهای فرهنگی- اجتماعی ایفا می کند. یکی از رسانه های نوین که استفاده از آن اخیرا در جنگ نرم مورد اقبال قرار گرفته، تلفن همراه و قابلیت پیام رسانی متنی آن؛ یعنی پیامک است. این پژوهش، جنگ نرم و نقش پیامک را به عنوان یک رسانه فراگیر و اجتماعی در آن، برای تغییر هویت اجتماعی و رفتار ملی در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده و تشریح می کند که چگونه این رسانه به ایفای نقش در عرصه سیاسی ایران پرداخته است. روش تحقیق، تحلیلی- تبیینی با تکیه بر مدارک و اسناد کتابخانه ای است. طبق یافته های تحقیق، اولا پیامک توانایی ایفای نقش فعال در حوادث سیاسی و اجرای اهداف جنگ نرم را به عنوان یکی از ابزارهای رسانه ای داراست و ثانیا، علاوه بر دلایل مطرح و رایج در مورد اجرای جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران، شکل گیری عدم تعلق به نظام اجتماعی در هویت جامعه ایرانی اسلامی و اجرای سیاست مخاطب پنداری در فضای داخلی کشور، بسترها و زمینه های ایفای نقش پیامک را به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نرم علیه کشورمان فراهم کرده است.
Soft War is a series of violent، deliberate and planned actions that cause a change to occur in cultural identity، and fundamental attitudes and values، and inculcate the idea that the political model believed by people in a political system to be plausible is ineffective. In using soft war against their enemies، states resort to different means and tools، among which media play the most important role in the process of behavioral models and decision making، and ultimately social-cultural identities. One of the modern media the use of which has been recently paid attention is the mobile and its message sending capability، namely SMS. This research takes into consideration the soft war and the role SMS plays as a sweeping and social medium in such a war directed at changing national behavior and social identity، and explains how this media has come to play a role on the political arena of Iran. It employs an analytical-explanatory method، emphasizing on library documents. In accordance to the research results، firstly SMS has the capability of playing an active role in political events and developments، and of implementing the objective sought by soft war as a media tool. Secondly، in addition to the relevant and widely cited evidence in the case of implementing the project of soft war and cultural invasion against the Islamic Republic of Iran، the developing sense of non-belonging to the social system in the identity of the Iranian society، and the implementation of the policy of audience phantasm in the country’s internal atmosphere has established the grounds required by SMS to play a role as one of the tools of soft war against our country.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش،جنگ نرم و نقش پیامک را به عنوان یک رسانۀفراگیر و اجتماعی در آن،برای تغییر هویت اجتماعی و رفتار ملی در جمهوریاسلامی ایران مورد توجه قرار داده و تشریح میکند که چگونه این رسانه به ایفاینقش در عرصۀ سیاسی ایران پرداخته است.
طبق یافتههای تحقیق،اولا پیامک توانایی ایفاینقش فعال در حوادث سیاسی و اجرای اهداف جنگ نرم را به عنوان یکی ازابزارهای رسانهای داراست و ثانیا،علاوه بر دلایل مطرح و رایج در مورد اجرایجنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران،شکلگیری عدم تعلق بهنظام اجتماعی در هویت جامعۀ ایرانی اسلامی و اجرای سیاست مخاطبپنداری درفضای داخلی کشور،بسترها و زمینههای ایفای نقش پیامک را به عنوان یکی ازابزارهای جنگ نرم علیه کشورمان فراهم کرده است.
سؤال اساسی تحقیق این است که:آیا پیامک قابلیت اجرای شیوهها و ایفاینقش در جنگ نرم را دارد؟در صورت مثبت بودن پاسخ،چگونه به ایفای این نقش درعرصۀ سیاسی ایران پرداخته است؟ در پاسخ به سؤال اصلی،فرضیۀ تحقیق بر این موضوع تأکید دارد که:اولا،پیامکتوانایی ایفای نقش فعال در حوادث سیاسی و اجرای اهداف جنگ نرم را به عنوان یکیاز ابزارهای رسانهای داراست؛ثانیا،علاوه بر دلایل مطرح و رایج در مورد اجرای جنگنرم علیه جمهوری اسلامی ایران،دو عامل شکلگیری عدم تعلق به نظام اجتماعی درهویت جامعۀ ایرانی و اجرای سیاست مخاطبپنداری در فضای داخلی کشور،زمینههای ایفای نقش پیامک را به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایرانفراهم کرده است.
پیامک،در راستای این شویه،یکی ابزارهایاجرایی جنگ نرم است که در ایام انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1388 واعتراضات بعد از آن،به خوبی مورد استفاده قرار گرفت."