چکیده:
مفهوم ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم به نحو مشهودی با موقعیت و ارزیابی هزینه و فایده فرد بستگی دارد. زندان به عنوان اصلی ترین شیوه مجازات فرد یکی از اقلام عمده و رسمی هزینه ارتکاب جرم است،که در عین حال متضمن آسیب ها و صدمات اجتماعی گوناگونی از قبیل از دست دادن شغل، طرد اجتماعی، کاهش منزلت اجتماعی و… می باشد. از سویی، بین اولین مرتبه زندانی شدن فرد و دفعات دیگر، یادگیری شگردهای خاص ارتکاب مجدد جرم،آشنایی با افراد جدید، و فرار از مجازات های قانونی و چگونگی تأثیرات یادشده رابطه وجود دارد و به عوامل گوناگونی از قبیل شرایط داخلی زندان، امکانات و مدیریت زندان و متغیرهای فردی بستگی دارد. با شرایط حاضر تضاد بین ممانعت از ارتکاب جرم از طرف مردم عادی یا تأثیر در مجرم و تلاش در جهت همنوایی با ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در زندان، امکان پذیر نیست. مگر آن که راهکارهای جدیدی در این زمینه ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
از سویی، بین اولین مرتبه زندانی شدن فرد و دفعات دیگر، یادگیری شگردهای خاص ارتکاب مجدد جرم، آشنایی با افراد جدید، و فرار از مجازاتهای قانونی و چگونگی تأثیرات یادشده رابطه وجود دارد و به عوامل گوناگونی از قبیل شرایط داخلی زندان، امکانات و مدیریت زندان و متغیرهای فردی بستگی دارد.
اهداف دوگانهای که برای مجازات زندان منظور میشود، یعنی زندان برای مجازات و زندان همچون شیوه اصلاحی، به ندرت با یکدیگر جمع شدهاند، چرا که زندان، به دلیل ساختارش، معمولا غیر عادلانه با زندانی رفتار میکند و، در نهایت، موجب افزایش کینه زندانی نسبت به عدالت و قانون میشود و حتی ممکن است موجب بیگانگی بیشتر فرد با جامعه و در نتیجه مقدمات افزایش ارتکاب جرم شود.
بر این مبنا، چنین نیست که افراد صرفا به سوی فعالیتهای تبهکارانه رانده شوند، بلکه فعالانه دست زدن به این اعمال را انتخاب و فکر میکنند که ارزش خطر کردن را دارد(گیدنز، 1373:145)بنابراین، باید منافع و هزینههای ارتکاب جرم را از دیدگاه عامل رفتار، شناسایی و سپس تعیین کرد که زندان چه تغییری در منافع و هزینههای مذکور ایجاد میکند و آیا سود یا زیان خالص را برای ارتکاب جرم افزایش میدهد یا کاهش؟ به طور کلی، عواملی که موجب افزایش احتمال ارتکاب مجدد جرم میشوند دو دستهاند: عواملی که منافع خالص ارتکاب جرم را افزایش میدهند و عواملی که از هزینههای خالص آن میکاهند، و، در نتیجه، «موقعیت»فرد را به سوی ارتکاب جرم تغییر میدهند.