Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه جدید تولید دانش: ایدئولوژی و واقعیت

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 28 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : شیوه جدید تولید دانش، دانش، ایدئولوژی، علم، شیوه، اجتماعی، دانشمندان، هنجاری، الگوی مرتونی، صنعتی، ساختار هنجاری نهاد علم، جامعه، الگوی مرتونی علم، واقعیت، اقتصادی، ویژگی شیوه جدید تولید دانش، توسعه، دانشگاهی، شیوه دانشگاهی و شیوه جدید، شیوه تولید دانش، شیوه دانشگاهی تولید دانش، ساختار، جامعه‌شناسی، تولید علم، اجتماعات علمی، جنگ سرد، استحاله هنجاری جامعه علمی، فرایند، نظام، کاربرد

مایکل گیبونز دو شیوه دانشگاهی و شیوه جدید تولید دانش را از همدیگر تفکیک می کند.شیوه تولید دانشگاهی را می توان بر اساس ایده های رابرت مرتون توضیح داد. الگوی مرتونی علم را فعالیتی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی می داند و ساختار هنجاری نهاد علم را حاصل عملکرد فعالیت های مستقل دانشمندان می داند.گیبونز و همکاران او از یک چرخش کلی در شیوه جست و جو و تولید دانش سخن می گویند. مهم ترین ویژگی شیوه جدید تولید دانش باز شدن علم بر روی تأثیرات سایر نهادهای اجتماعی است. این مقاله پس از توضیح دو الگوی نظری مرتونی و گیبونزی به بررسی ارتباط آن ها با هنجارهای راهبردی و فرهنگی جامعه وسیع تر می پردازد. فرضیه اساسی مقاله این است که الگوهای نظری پیش گفت تا حدی بیانگر واقعیت و تا حدی انعکاس سوگیری های هنجاری و ایدئولوژیک اجتماع علمی در دو دوره مختلف قبل و پس از پایان جنگ سرد می باشد و استحاله نظری اخیر در جامعه شناسی علم و پیدایش الگوی تبیینی ((شیوه جدید تولید دانش)) با استحاله هنجاری جامعه علمی تقارن و توازی دارد. آخرین بخش مقاله به کاوش پیرامون نسبت ما با علم دانشگاهی و شیوه جدید تولید دانش می پردازد و این سؤال را مطرح می کند که شرایط علم در ایران را با کمک این دو الگو چگونه می توان توضیح داد و چه آموزه هایی را می توان از آن ها برای بهبود این شرایط استنتاج کرد.

خلاصه ماشینی: "این مقاله پس از توضیح دو الگوی نظری مرتونی و گیبونزی به بررسی ارتباط آن‌ها با هنجارهای راهبردی و فرهنگی جامعه وسیع‌تر می‌پردازد و فرضیه اساسی مقاله این است که الگوهای نظری پیش گفت تا حدی بیانگر واقعیت و تا حدی انعکاس سوگیری‌های هنجاری و ایدئولوژیک اجتماع علمی در دو دوره مختلف قبل و پس از پایان جنگ سرد می‌باشد و استحاله نظری اخیر در جامعه‌شناسی علم و پیدایش الگوی تبیینی«شیوه جدید تولید دانش» با استحاله هنجاری جامعه علمی تقارن و توازی دارد. در شکل‌گیری شیوه ملی، وابستگی علم به زمینه بومی و ملی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر به نوبه خود موارد زیر را در بر می‌گیرد:-پژوهش علمی به نفع چارچوب اجتماعی-اقتصادی کشورها،-تلاش برای بومی کردن نهادهای علمی،-انجام داد تحقیقات توسط پژوهشگران و شهروندان بومی و ترویج اجتماعات علمی ملی،-تعیین موضوعات تحقیق و اولویت‌های پژوهشی از درون فرایند تصمیم‌گیری کشور. در شرایط جنگ سرد الگوی مرتونی متأثر از حرفه‌گرایی و ایدئولوژی استقلال نهاد علم شیوه دانشگاهی تولید دانش را به عنوان معیار ارزیابی و بیان اخلاقیات و فرهنگ علمی اهمیت می‌دهد و پس از پایان جنگ سرد و متعاقب توسعه تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات و جهانی شدن اقتصادها و بازارها الگوی سیاست‌گذاری علم و فناوری متأثر از شرایط جدید ایدئولوژیک و راهبردی تغییر می‌یابد و بر شیوه صنعتی دانش تأکید می‌شود. این صورت مورد نظر فرایندهای جدید جهانی شدن است که شیوه‌های تولید ملی دانش را در هم می‌ریزد و حاصل عملکرد نظام‌های علم و تکنولوژی در کشورهای مختلف جهان را به نفع موج سوم سرمایه‌داری به کار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.