Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه جدید تولید دانش: ایدئولوژی و واقعیت

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 15 (32 صفحه - از 28 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : شیوه جدید تولید دانش ،تولید دانش ،جدید تولید دانش ،الگوی مرتونی ،الگوی مرتونی علم ،اجتماعات علمی ،هنجاری ،مرتونی ،شیوه دانشگاهی تولید دانش ،شیوه جدید ،جامعه‌شناسی علم ،شیوه تولید ،دانشگاهی ،جدید ،شیوه تولید دانش ،شیوه تولید دانشگاهی ،جهانی شدن ،ساختار هنجاری نهاد علم ،استحاله هنجاری جامعه علمی ،نهادهای اجتماعی ،پژوهشی ،تولید علم ،نهاد علم ،نظام جدید تولید دانش ،شیوه دانشگاهی ،فعالیت‌های علمی ،فعالیت‌های پژوهشی ،الگوی نظری مرتونی ،جامعه علمی ،فرایندهای جهانی شدن

مایکل گیبونز دو شیوه دانشگاهی و شیوه جدید تولید دانش را از همدیگر تفکیک می کند.شیوه تولید دانشگاهی را می توان بر اساس ایده های رابرت مرتون توضیح داد. الگوی مرتونی علم را فعالیتی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی می داند و ساختار هنجاری نهاد علم را حاصل عملکرد فعالیت های مستقل دانشمندان می داند.گیبونز و همکاران او از یک چرخش کلی در شیوه جست و جو و تولید دانش سخن می گویند. مهم ترین ویژگی شیوه جدید تولید دانش باز شدن علم بر روی تأثیرات سایر نهادهای اجتماعی است. این مقاله پس از توضیح دو الگوی نظری مرتونی و گیبونزی به بررسی ارتباط آن ها با هنجارهای راهبردی و فرهنگی جامعه وسیع تر می پردازد. فرضیه اساسی مقاله این است که الگوهای نظری پیش گفت تا حدی بیانگر واقعیت و تا حدی انعکاس سوگیری های هنجاری و ایدئولوژیک اجتماع علمی در دو دوره مختلف قبل و پس از پایان جنگ سرد می باشد و استحاله نظری اخیر در جامعه شناسی علم و پیدایش الگوی تبیینی ((شیوه جدید تولید دانش)) با استحاله هنجاری جامعه علمی تقارن و توازی دارد. آخرین بخش مقاله به کاوش پیرامون نسبت ما با علم دانشگاهی و شیوه جدید تولید دانش می پردازد و این سؤال را مطرح می کند که شرایط علم در ایران را با کمک این دو الگو چگونه می توان توضیح داد و چه آموزه هایی را می توان از آن ها برای بهبود این شرایط استنتاج کرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.