خلاصه ماشینی:
"زهره ناعمی در پیشگفتار کتاب دلیل چرایی پرداختن به این موضوع را کمبودتحقیقات در این حوزه بیان میکند و دراینباره مینویسد:«شعر شیعه تاکنون ازجنبههای مختلف و متعددی مورد بررسی و مطالعه واقع شده و درباره آنها،کتابها،پایاننامهها،رسالهها و مقالات گوناگونی به رشته تحریر درآمده است؛اما تاکنوناین نوع شعر از منظر نمادهای دینی که در اصطلاحی در علم جامعهشناسی و نیزادبیات محسوب میشود،مورد بحث،تحقیق و کاوش قرار نگرفته است،تنها دکترانسیه خزعلی در کتاب خود«امام حسین(ع)در شعر معاصر عربی»و در بررسیشعر معاصر عربی،به صورت بسیار موجز به نمادهای قدسی در حادثه عاشورا اشارهکردهاند و نیز امام حسین(ع)را از جنبههای نمادین در صفحاتی چند،مورد تحلیلقرار دادهاند اما تاکنون کسی شعر قدیم شیعه را در ادبیات عربی از نظر نماد دینی وبا رویکرد جامعهشناختی دینی مورد پژوهش قرار نداده است».
مؤلف در زمینهی تحولات مربوط بهنمادهای دینی در طول پنج قرن اول هجری معتقد است که امام علی(ع)و امامحسین(ع)بیشترین تعداد نمادهای دینی را در طول این پنج قرن به خود اختصاصدادهاند؛«این در حالی است که شخصیت بینظیر پیامبر(ص)در قرن اول و تاحدودی قرن دوم هجری در شعر شعرایی چون کمیت و به ویژه حسان بن ثابتنمود بیشتری دارد و غالبا به عنوان نماد نور مطرح است اما به تدریج از حضور آنحضرت در شعر شیعه در دورههای بعدی کاسته میشود.
»(صص 148-147)نویسنده در ادامهی فصل سوم و در بخش«نقد وبررسی تحولات و کارکردهای نمادهای دینی غیر حقیقی»به کنکاش در تحولاتمربوط به شخصیتهای مقدس در حوزهی نمادهای دینی غیر حقیقی میپردازد و دراین زمینه معتقد است که شخصیتهای مقدس غیر حقیقی در شعر شیعه که«ریشهدر خرافات و خیالپردازیها دارند تنها در طول قرن اول و دوم هجری سربرآوردهاندو در قرنهای سوم،چهارم و پنجم هجری این شخصیتها و تقدس آنها به بادفراموشی سپرده میشوند."