Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گوهای پیش الگویی در جامعه شناسی ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (35 صفحه - از 5 تا 39)

کلیدواژه ها :

جامعه‌شناسی علم ،جامعه‌شناسی ایران ،گفت‌وگو در علم ،دانش‌الگویی و پیش‌الگویی ،تکوین الگویی جامعه‌شناسی

کلید واژه های ماشینی : گفت‌وگو، دانش، جامعه‌شناسی، اجتماعی، ایران، علمی، دانش الگویی و دانش پیش‌الگویی، پیش‌الگویی، کوهن، الگویی در جامعه‌شناسی ایران

گفت‌وگو در صورت‌های مختلف خود اعم از محاوره و مکالمات عادی تا بحث‌ها، جدال‌ها و مذاکرات فکری در دنیای علم نقش اساسی دارد، به طوری که دنیای دانش را می‌توان همچون یک فضای مکالمه و گفت‌وگو توصیف کرد.این مقاله با کاربرد شاخص کیفی چگونگی گفت‌وگوها و تعاملات بین اصحاب جامعه‌شناسی در ایران به بررسی میزان توسعه‌یافتگی دانش جامعه‌شناسی ما می‌پردازد.تمایز بین دانش الگویی و دانش پیش‌الگویی، زمینه مفهومی لازم را برای ارزیابی جامعه‌شناسی به عنوان یک دانش پیش‌الگویی فراهم می‌کند. این مقاله با استناد به ارزیابی کارگزاران رشته، مباحث مفهومی خود را با زمینه‌های تجربی پیوند می‌زند و به عنوان راهبردی اساسی برای تکوین الگویی جامعه‌شناسی در ایران، ضرورت ارتقا سطح گفت‌وگو در بین کارگزاران، اساتید و دانشجویان این رشته از یک سو و بین آنان و مردم و علایق عمومی از سوی دیگر را مطرح می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"این مقاله با استناد به ارزیابی کارگزاران رشته، مباحث مفهومی خود را با زمینه‌های تجربی پیوند می‌زند و به عنوان راهبردی اساسی برای تکوین الگویی جامعه‌شناسی در ایران، ضرورت ارتقا سطح گفت‌وگو در بین کارگزاران، اساتید و دانشجویان این رشته از یک سو و بین آنان و مردم و علایق عمومی از سوی دیگر را مطرح می‌کند. دومین بخش این نوشتار زمینه‌های نظری را برای طرح و بسط فرضیه ما فراهم مسازد، و فقدان ارتباط و گفت‌وگو بین اصحاب دانش را به عنوان مسئله اصلی در رشد رشته‌های علمی مورد بحث قرار می‌دهد. در سومین بخش این زمینه‌های نظری با برخی از استنادهای تجربی در رابطه قرار می‌گیرند و مسئله پژوهش با مفهوم«علم پیش‌الگویی»-که کوهن آن را در مقابل علم الگویی به کار می‌برد-صورت‌بندی و با استناد به آثار برخی از اساتید، وضعیت رشته جامعه‌شناسی در ایران به عنوان رشته پیش‌الگویی توضیح داده می‌شود. انواع گفت‌وگو در علمبا الهام از اثر توماس کوهن، و با توجه به مراحل رشد علم(مرحله پیش‌الگویی و الگویی)و نیز داد و ستد یا ارتباط بین الگوهای مختلف که در شرایط عادی و یا در فرایند انقلاب‌های علمی رخ می‌دهد می‌توان چهار شیوه گفت‌وگوی زیر را در بین اصحاب دانش تشخیص داد:1. «جامعه‌شناسی در ایران هنوز نتوانسته است نقش حقیقی خود را در بالا بردن شناخت علمی مردم یا در تنظیم دقیق برنامه‌های توسعه ایفا کند»(عبد اللهی 1373:45)و این رسالت تا حد زیادی از طریق نوشتن آثاری به منظور تعمیم دانش جامعه‌شناسی در جامعه و در بین سیاست‌گذاران تحقق پیدا می‌کند و بدون شناخت اهمیت رشته در این دو سطح، زمینه‌های فرهنگی و سیاسی رشد الگویی با گفت‌وگو و مباحثه عمیق در خصوص مسائل، روش‌ها و معیارهای حل مسائل مشخص می‌شود(کوهن، 1970:47-48)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.