چکیده:
مقاله ی حاضر به اندازهگیری کارایی فنی 12 شعبهی منتخب بانک سامان در مقاطع سه ماهه ی سالهای 88-1387، با استفاده از روش تحلیل فراگیر دادهها و همچنین بررسی چهار عامل تاثیرگذار بر آن، شامل ترکیب جنسیت پرسنل شعبه، نسبت دارایی ثابت به کل داراییها، سابقهی فعالیت شعبه و موقعیت اقتصادی شهری که شعبه در آن واقع شده است میپردازد. نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که فرضیه ی اصلی تحقیق مبنی بر این که، شعب بانک سامان امکان افزایش محصول خود را با سطح نهادههای موجود دارند، یعنی امکان افزایش کارایی فنی وجود دارد، رد نمیشود. بنابراین در فرایند بررسی، شعب کارا از ناکارا تمیز داده شده و میزان کارایی برای هر کدام از شعب محاسبه شده است. متوسط کارایی فنی 12 شعبه بانک سامان در طول دورهی مورد بررسی برابر 70% اندازهگیری میشود. نتایج نشان میدهد که افزایش نسبت دارایی ثابت به کل داراییهای آن و همچنین توسعه یافتگی اقتصادی شهرها بر عملکرد شعبه تاثیر مثبت دارد، با این توضیح که اثر مثبت نسبت داراییهای ثابت به کل داراییهای یک شعبه بر کارایی آن کاهنده است. علاوه بر این، افزایش به کارگیری نیروی انسانی مرد در شعب سبب کاهش کارایی فنی آن خواهد شد و ضمنا افزایش سابقه فعالیت شعبه به تنهایی اثر مثبت بر کارایی شعب نخواهد داشت.
This paper studies the technical efficiency of 12 branches of Saman Bank over the period 1387-88، relating it to the composition of staff by sex، the ratio of fixed assets to total assets، the age of the branches and the geographic ranking in development indicators of the city where the branch is located in. Data Envelopment Analysis is used to determine the efficiency of branches. The average level of technical inefficiency of these branches is found to be 0.7. The results show a positive relationship between the efficiency and the ratio of fixed assets to total assets، but the second variable is found to have decreasing impact as the absolute value of the variable rises. The study also finds a negative relationship between the efficiency and the ratio of male employees and a positive relationship between efficiency and the value of development indicators of the city the branch is located in.
خلاصه ماشینی:
"oohay@afac_arac تاریخ دریافت:85/7/17 تاریخ پذیرش:90/2/20 چکیده مقالهی حاضر به اندازهگیری کارایی فنی 12 شعبهی منتخب بانک سامان در مقاطع سه ماههی سالهای 88-1387،با استفاده از روش تحلیل فراگیر دادهها و همچنین بررسی چهار عامل تأثیرگذار برآن،شامل ترکیب جنسیت پرسنل شعبه،نسبت دارایی ثابت به کل داراییها، سابقهی فعالیت شعبه و موقعیت اقتصادی شهری که شعبه در آن واقع شده است میپردازد.
شعبهی ارومیه با توجه به وزنهای هرکدام از بنگاههای مرجع،برای رسیدن به سطح کارایی فنی 1 میبایست نهاده و ستاندهی خود را معادل ترکیب خطی شعب گروه مرجع تعدیل کند،در نتیجه میزان بهینهی نهاده و ستاندهی شعبهی ارومیه در سه ماههی سوم سال 87 به این ترتیب است که مدیران این شعبه میتوانند به میزان 143 میلیارد ریال در تسهیلات اعطایی،32 میلیارد ریال در میزان سپردههای جمع- آوری شده،1149 تعداد در صدور کارت و اینترنتبانک و 8683 تعداد در ارائهی خدمات مربوط به چکهای بین بانکی افزایش ایجاد کنند،بدون آنکه به افزایش در استفاده از نیروی انسانی یا دارائی ثابت احتیاج داشته باشند.
به این ترتیب ضمن بهکارگیری یک نظام ارزیابی عملکرد جامع،ساده و مبتنی برروشهای علمی و با پرهیز ار کلیگویی دربارهی عملکرد واحدها،کارایی آنها و عوامل تأثیرگذار برکارایی مورد مطالعه قرار گرفته است،که نتایج حاصل از آن به شرح زیر میباشد: -متوسط کارایی فنی شعب بانک سامان در طول دورهی مذکور برابر 70 درصد بوده است،یعنی این شعب قادرند به طور متوسط 30% به جذب سپرده،اعطای تسهیلات و ارائهی خدمات خود بیفزایند،بدون آنکه احتیاج به استفاده از نیروی انسانی یا دارائی ثابت بیشتری داشته باشند."