چکیده:
هدف پژوهش حاضر، این بود که مشخص کند آموزش آگاهی واجشناختی کدامیک از مهارتهای خواندن پسران نارساخوان را بیشتر افزایش میدهد؟ روش: از بین کلیه دانشآموزان پسر مشکوک به نارساخوانی پایه دوم مقطع ابتدایی شهر ری که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 30 دانشآموز بهصورت هدفمند انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمونهای آگاهی واجشناختی، آزمونهای کلامی هوش وکسلر، آزمون خواندن کلمه و آزمون خواندن ناکلمه بودند. از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش، آموزش آگاهی واجشناختی را به مدت 3 ماه دریافت نمودند. یافتههای حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش واجشناختی، مهارتهای آگاهی واجشناختی پسران نارساخوان را افزایش میدهد (0.001P<) و باعث افزایش توانایی سرعت خواندن کلمات دانشآموزان نارساخوان میشود (0.001P<)، همچنین مهارت خواندن ناکلمات دانشآموزان نارساخوان نیز افزایش مییابد (0.001P<). نتیجهگیری: از یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی واجشناختی تاثیر مثبتی در بهبود توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان به ویژه سرعت خواندن آنها دارد.
Objective: The aim of this study was to detect effect of phonological awareness training on the learning skills in boys with dyslexia.
Method: In this semiexperimental research، the students suspected for having dyslexia in the second grade of elementary school of Shahr-e-Rey were chosen، and assigned randomly into two experimental and control groups (each group consisted 15 students). The research instruments were Phonological Awareness Test، Wechsler’s Intelligence Scale for Children Disorder (WISC-R)، Word Reading Test، and Unmeaningful Word Reading Test that were used before and after training، and experimental group learned the phonological awareness during 3 months. The data were analyzed by ANCOVA Test.
Results: The results revealed that the phonological training could enhance the phonological awareness skills، correct spelling، the speed of reading and unmeaningful word reading skills in dyslexic students (P<0.001).
Conclusion: These findings suggest that training phonological awareness could improve reading abilities and speed of reading in Dyslexic students.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش آگاهی واجشناختی بر تواناییآگاهی واجی،خواندن ناکلمه و سرعتخواندن پسران نارساخوان دکتر احمد علیپور1،طیبه کریمیترکده2،دکتر بهمن زندی3،مهناز یزدانفر4 تاریخ دریافت:90/1/28 تجدید نظر:90/7/9 پذیرش نهایی:90/10/7 چکیده {IBهدف:هدف پژوهش حاضر،این بود که مشخص کند آموزش آگاهیواجشناختی کدام یک از مهارتهای خواندن پسران نارساخوان را بیشترافزایش میدهد؟روش:از بین کلیه دانشآموزان پسر مشکوک بهنارساخوانی پایه دوم مقطع ابتدایی شهر ری که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند،تعداد 30 دانشآموز بهصورت هدفمندانتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 15 نفر)قرارگرفتند.
یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش واجشناختی،مهارتهای آگاهی واجشناختی پسران نارساخوان را افزایش میدهد(001,0< P) و باعث افزایش توانایی سرعت خواندن کلمات دانشآموزاننارساخوان میشود(001,0< P)، همچنین مهارت خواندن ناکلماتدانشآموزان نارساخوان نیز افزایش مییابد(001,0< P).
C,warGcM dna noitingocer drow dna ssenerawa lacigolonohP -wol htiw noitneretmh raey-owt A:sllikS dna gnidaeR.
L,yeldarB lanoitanretnI)gnilleps dna gnidaer ni nosaer seitilibasiD gninraeL ni hcraeseR rof ymedacA :IM,robrA nnA.
K,lignoD dna ssenerawa lacigolonohp neewteb pihsnoitaler egaugnal naerok edarg tsrif rof gnidaer ylrae aisA fo lanruoJ.
R. J,ybriK sa ssenerawa lacigolonohp dna deeps gnimaN'' lanidutignol A:slliks gnidaer fo srotciderp lanoitacudE fo lanruoJ.
seitluciffiD gnidaeR gnitaidemeR dna gnitneverP 50-23:sserP,kroY weN:DM,eromitlaB ycneuqerF''.
M. L,noruG relliM :stneduts laugnilitlum ni aixelsyd gniyfitnedI" eht ni dessessa eb ssenerawa lacigolonohp naC ni hcraeseR fo lanruoJ"?egaugnal ytirojam .
C. J,relgiZ llikS dna aixelsyD latnempoleveD,noitisiuqca citsiugnilohcysP A:egaugnaL ssorca gnidaeR .