چکیده:
حدود هفتصد سال است که فواید الفواد امیر حسن علا سجزی دهلوی در میان آثار مشابهش یعنی ملفوظات به عنوان اثری ماندگار در زمینه تصوف بحساب می آید.این اثر بر خلاف سایر آثار نوشته شده در این زمینه همچنان اعتبارش را به عنوان سندی قابل اعتماد و معتبر تاریخی دوران توقلق شاهی مربوط به تاریخ قرون وسطی هند، حفظ کرده است. در این پژوهش من به این مساله پرداخته ام که چگونه و به چه دلیل فواید الفواد به عنوان یک سند تاریخی معتبر توانسته است بر شواهد شخصی تاریخ نگار تاثیر متقابل بگذارد و این دو همدیگر را کامل کنند. باور کلی بر این است که در تاریخ نگاری، برای اینکه بتوان به آن اعتماد کرد، باید تاریخ نویس را حذف کرد یا نادیده گرفت ولی برعکس در فواید الفواد این حضور حسن سجزی است که اطمینان از معتبر بودن نوشته را به ما می دهد. اما حسن سجزی همچون تاریخ نگاران درباری هم عصر خویش، مانند امیر خسرو دهلوی نیست که به دلیل ارتباط نزدیکش با دربار آنچه می نویسد رسمی و دولتی باشد. در مورد سجزی، ارتباط وی با آنچه که او ثبت می کند هر چند سرشار از احساسات تاریخی اوست ولی متاثر از رابطه پیر و مرید است (رابطه استاد و شاگرد) و این کار از روی ایمان انجام می گیرد. من در این پژوهش خواهم کوشید تا فواید الفواد را اثری مفید در زمینه مرید-تاریخ نگار معرفی کنم که به هیچ عنوان قابل قیاس با آثاری که تماما تاریخ نویسی دولتی دوران حکومت سلطانهاست، نمی باشد.
خلاصه ماشینی:
"Reading Faw'id-al-Fu'ad:Text, testimony and history Abstract For nearly seven hundred years, Fawa'id-Ul-Fu'ad by Ameer Hassan Ala Sijli Dehlavi has been acknowledged as among the earliest examples of the genre of Malfuzat, which enjoys such a long afterlife in Sufi-literary culture.
While the first three masters of the Chishti silsila in India did not leave behind any comparable record of their public discourses, Faw'id-al-Fu'ad, for the first time gave a coherent narrative form to the ideas and practices of the Chishtis, established their authority within a wider Islamic theological and ecumenical tradition, and marked the beginning of the transition from oral to literary transmission in south Asian sufi culture.
(Sama) A second reason for the preeminence of Faw'id-al-Fu'ad is that it is still held as an exemplar of the genre of malfuzat in south Asian Persian literature, which, after its genesis in the Chishti fold, spread rapidly among the other sufi traditions of India, and continued well until the nineteenth century.
If the willingness to read malfuzat literature as source material for social and cultural history has marked an important turn in medieval historiography and philology, it is also true that much scholarship still tends to read medieval texts for "facts" at the cost of questions of style, audience, reception and patronage.
(Walman1974:3-4) While a positivist, "fact"-based approach to a text like Faw'id-al-Fu'ad may yield rich dividends for the social historians of medieval India, there are other questions that the text raises, not useful perhaps for practical historiography, but important within any speculation about the place of Hasan Sijzi’s record within Islamic literature and Arab-Persian historical thinking ."