Skip to main content
فهرست مقالات

فرایند متمدن شدن

نویسنده:

مترجم:

علمی-پژوهشی/ISC (34 صفحه - از 146 تا 179)

کلید واژه های ماشینی : الیاس، فرایند متمدن شدن، تمدن، فرایند، متمدن، اجتماعی، جامعۀ، تکوین، مفهوم، خشونت

مفهوم «تمدن» معمولا «تمدن های بزرگ» جهان را به ذهن می آورد. در واقع، ایده «تمدن» به صورتی لاینفک از طریق پیوندی مفهومی به ایده «توسعه»، متصل است. این پیوند به عنوان معیار ارزشیابی در کار بست آشکار و نهان این دو ایده به جوامع و دستاوردهای مادی و فرهنگی آن ها به کار می آید. در چنین تعبیری است که پارسنز از توسعه به سوی تجدد غربی سخن می گوید. پارسنز، با اتخاذ دیدگاهی که آشکارا تحولی است، غرب را به صورت یکی از گونه های تمدن های بزرگ نشان می دهد. در نظر وی، متغیر اصلی در فرایند تحول اجتماعی «توان انطباقی» است و این توان در سطحی کلان تعریف می شود ...

خلاصه ماشینی: "بربریت غول‌آسا و غیرعاطفی، که توسط مکانیسم‌های بدیع باز تولید،نظیر بازار و دولت-ملت،پدید آمده است-دامنۀ مثال‌ها از استثمار بی‌رحمانۀ کارگران در سرمایه‌داری متکبر قرن نوزدهم تا چپاول معاصر جهان سوم؛از مدیریت سرکارگر مآبادنه نبرد سنگرهای طی جنگ جهانی دوم تا بمباران درمنشانه ولی غیر شخصی شهرهاو نیز کشتارهای انبوه قرن بیستم،در نوسان است،که همۀ این‌ها ناشی از آن محاسبات انتزاعی است که تحت نام ایدئولوژی‌های گوناگون صورت پذیرفته‌اند-ادعا می‌شود که این مسئله از مسئلۀ نزاکت ادب پیشه[قصر]ورسای مهم‌تر است،زیرا این نوع جدید از بربریت-همچنان‌که هورکهایمر و آدورنو نشان داده‌اند-کاملا فرانسوی افق چهره به چهره، تهذیب عاطفی و جامعۀ سرکوب شده،می‌رود. گذشته از این،روش الیاس تاریخی[31]و معطوف به فرایند است: کارگزاران،از یک‌سو،کنش‌های خود را«مقید»،و توسطساختارها از پیش الگویافته می‌بینند؛در نتیجۀ،مطالعۀ مکانیسم‌های موجود در باب ارادۀ خود کارگزاران برای درک کل وضعیت کفایت نمی‌کند(این امر ما را به بررسی تاریخ،سنت و فرهنگ می‌کشاند)؛از سوی دیگر،فرایند از نظر هستی‌شناسی مفروض و از پیش موجود است:در واقعیت اجتماعی همۀ اموردر حال شدن و درحال زوال‌اند-وجود ثبات موضوع معما است،نه حقیقت دگرگونی. اگر فرایند متمدن شدن را بر این دگرگون شدن را بر این نمونه‌ها بیفزاییم،که این اثری است در باب مهارت‌هایی ویژه برای درونی کردن و تبدیل و دگرگون کردن عواطف به منظور رفتار به طرق«آراسته»و«معتدل»،این نیز روشن می‌شود که تمایزهایی را باید میان دستگاه‌های خویش مهار و خود نظارتی مختلف قائل شد-از آداب مرعی در زندگی روزمره،با فضایلی که مختص مردان سیاست‌اند،که ماکس وبر آن را مهارت یافتن در هنر مبارزۀ قدرت دموکراتیک خالی از خشونت توصیف کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.