Skip to main content
فهرست مقالات

چالش های باز تولید هژمونی دولت از طریق گفتمان مدرسه

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1384 - شماره 24 علمی-پژوهشی (25 صفحه - از 34 تا 58)

کلیدواژه ها : هژممونی ،نظریه بازتولید ،گفتمان مدرسه ،دستگاه‌های ایدئولوژیک ،مدرسه ،آموزش و پرورش ،دسترسی گفتمانی

کلید واژه های ماشینی : گفتمان مدرسه ،آموزش و پرورش ،ایدئولوژیک ،نظام آموزش و پرورش ،ذهنیت دانش‌آموزان ،نظریه‌های بازتولید ،پیام‌های ایدئولوژیک ،مدارس دولتی ،مذهبی ،طریق گفتمان مدرسه ،نظام سیاسی ،نهادهای اجتماعی ،سرمایه فرهنگی ،گفتمان پرورشی ،وزارت آموزش و پرورش ،دانش‌آموزان مدارس دولتی ،خانواده‌هایی مذهبی ،دانش‌آموزان در مدارس ،گفتار پرورشی در مدرسه ،دست‌رسی دانش‌آموزان به گفتمان‌های ،مدرسه شهید ،سرمایه مذهبی ،سازمان آموزش و پرورش ،نظریه‌های گفتمان ،دانش‌آموزان مدرسه ،سرمایه خانواده ،کتاب‌های درسی ،ایدئولوژیک مدرسه ،نهاد مدرسه ،شهدای مؤتلفه

براساس نظریه‌های بازتولید، مدراس از جمله نهادهایی هستند که حکومت‌ها در کنار سایر نهادهای اجتماعی سعی می‌کنند تا از طریق آن‌ها هژمونی خود را بازتولید کنند.در این مقاله نشان داده شده است که برخلاف نظریه‌های مذکور، صرف ایدئولوژیک بودن ساختار مدرسه برای عملکرد موفق آن کفایت نمی‌کنند.در واقع، تلاش ایدئولوژیک برای مرجح‌سازی معنای خاص فقط یک برهه از مدار تولید و مصرف احتمالی پیام‌های ایدئولوژیک است.چه‌بسا، به دلایل مختلف مصرف پیام به گونه‌ای متفاوت با خواست تولید کنندگان آن صورت گیرد. به علاوه، در این مقاله نشان داده شده است که مدرسه‌ها در صورتی قادر به بازتولید ارزش‌های مورد نظر خود هستند که خانواده نیز در روندی مشابه، ذهنیت دانش‌آموزان را شکل دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.