Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ارتباط بین حافظه ی معنایی و خلافیت در دو گروه از دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی: رویکرد رویکرد نور و پسیکولوژیک

نویسنده: ؛

بهار 1382 - شماره 1 (24 صفحه - از 151 تا 174)

کلیدواژه ها : حافظه‌ی معنایی ،راه‌اندازی معنایی ،زمان واکنش ،پردازش اطلاعات چند وجهی ،پردازش اطلاعات نمیکره‌ها در مغز ،خلاقیت

کلید واژه های ماشینی : حافظه‌ی معنایی ،گروه از دانش‌آموزان دختر ،میدان دیداری راست ،دیداری ،معنایی ،محرک‌ها در میدان دیداری ،زمان واکنش ،میدان دیداری چپ ،دانش‌آموزان دختر ،میدان دیداری ،ارائه‌ی محرک‌ها در میدان ،محرک‌ها در مرکز میدان ،آزمون خلاقیت ،خلاق ،دیداری راست ،گروه از دانش‌آموزان ،زمان واکنش دانش‌آموزان دختر ،چپ ،مرکز میدان دیداری ،ارائه‌ی محرک‌ها در مرکز ،دیداری راست و چپ ،شنیداری ،آزمون خلاقیت عابدی ،واژه‌ها در میدان دیداری ،راه‌اندازی معنایی ،راه‌اندازی حافظه‌ی معنایی ،خلاقیت عابدی ،معنایی و خلاقیت عابدی ،پردازش اطلاعات ،واژه‌ی کلیدی

در این پژوهش، چگونگی پردازش اطلاعات به طریق چند وجهی(دیداری، شنیداری و شنیداری- دیداری، میدان دیداری راست، میدان دیداری چپ و پردازش با هر دو نیمکره مغز)و با استفاده از روش راه‌اندازی معنایی و روابطه‌ی این پردازش با ویژگی‌های تفکر خلاق، بررسی شد.این مطالعه بر روی دو گروه از دانش‌آموزان دختر تیز هوش و عادی در مقطع دبیرستان انجام گرفت.هدف از این مطالعه، بررسی و شناخت فرایندهای حافظه‌ی معنایی و خلاقیت عابدی(عابدی، 1995)حافظه‌ی معنایی و خلاقیت، اندازه‌گیری شد.نتایج نشان می‌دهد که کارکردهای عصبی در افراد تیز هوش انرژی کمتری را به مصرف می‌رساند و زمان واکنش در آنها سریع‌تر است.دو گروه از لحاظ خلاقیت تفاوت معنی‌دار با یکدیگر نشان نداده‌اند.نتایج بر اساس نظریه هوش چند وجهی(هوارد گاردنر، 1998 و رنزدلی 1998)، مورد بحث قرار گرفته است و یک مدل بازنمایی چند گانه از لحاظ معنایی ارائه شده، که در یاری رساندن به برنامه‌های آموزشی و پرورش استعدادهای خلاق می‌تواند راه‌گشا باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.