Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی علل و عوامل مدرسه گریزی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تهران سال تحصیلی 82-81

نویسنده: ؛ ؛

تابستان و پاييز 1382 - شماره 2 (32 صفحه - از 121 تا 152)

کلیدواژه ها : دانش‌آموز دختر مدرسه‌گریز ،انگیزش و علاقه ،نوع برخورد اولیا ،هم‌سالان ،کشمکش و روابط معیوب والدین ،نگرش ،افت تحصیلی ،اضطراب ،افسردگی

کلید واژه های ماشینی : مدرسه‌گریزی ،رفتار گریز از مدرسه ،فرار از مدرسه ،تحصیلی ،رفتار مدرسه‌گریزی ،گریز از مدرسه ،مدرسه‌گریزی رابطه وجود ،مدرسه گریز ،نگرش نسبت به مدرسه ،گریز از مدرسه رابطه ،میزان اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان ،پیش‌بینی کننده‌ی رفتار مدرسه‌گریزی ،مشکلات رفتاری ،مدرسه‌گریزی رابطه ،اضطراب و افسردگی ،افت تحصیلی ،متغیرهای پیش‌بینی کننده ،متغیرهای پیش‌بینی ،عوامل مدرسه‌گریزی ،علل و عوامل ،پدیده‌ی مدرسه‌گریزی ،اختلال‌های رفتاری ،اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان ،والدین به امور تحصیلی ،بررسی علل فرار ،میزان اضطراب و افسردگی ،رفتار گریز ،مدرسه‌گریزی دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان از مدرسه ،افسردگی و اضطراب

بافت جامعه‌ی ایران، جامعه‌یی جوان است، و از این رو، شناسایی مشکلات مربوط به آن ضروری احساس می‌شود؛چرا که یکی از اهداف تعلیم و تربیت، پرورش انسان‌هایی است سالم همراه با بهداشت روانی و جسمانی؛و حساسیت لازم نسبت به این موضوع، یقینا در سرنوشت آنان تأثیری به‌سزا خواهد داشت.در این راستا، سعی بر آن شد که نخست به پیش‌بینی علل مؤثر بر این پدیده تحت عنوان متغیرهای پیش‌بینی کننده پرداخته شود.در روان‌شناسی، این علل را تحت عنوان عوامل ریسک رفتاری می‌شناسند که باعث بروز متغیر ملاک یا پیش‌بینی شونده(مدرسه‌گریزی)می‌گردد.سپس، برای دست‌یابی به این متغیرها سعی شد تا نمونه‌ها از جامعه‌ی دانش‌آموزی انتخاب شود و این پدیده بررسی گردد. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ئی انجام گرفت و از بین مناطق 19 گانه‌ی شهر تهران، 4 منطقه به عنوان خوشه‌های معرف انتخاب شد.در این تحقیق، 179 دانش‌آموز از پایه‌های تحصیلی اول تا سوم دبیرستان در دامنه‌ی سنی 14 تا 18 سال انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌ی تدارک دیده شده پاسخ گفتند.در بخش تجزیه و تحلیل آماری روش‌های آمار توصیفی(جداول، میانگین، فرواانی، انحراف معیار)و آمار استنباطی( 2X و معادله‌ی رگرسیون لوجستیک)به کار رفت.نتایج تحقیق نشان داد که نمونه‌های انتخاب شده در گروه مشکل‌دار و عادی به‌درستی انتخاب شده بودند، زیرا هر یک با اطمینان 38/91%و 91/84%نشان دادند که به‌درستی در گروه خود قرار گرفته‌اند.در بخش تجزیه و تحلیل، با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌توان بر اساس متغیرهای پیش‌بینی کننده، سهم مشکل مدرسه‌گریزی را به حداقل رساند، زیرا به جز عامل‌های افت تحصیلی، وضعیت اقتصادی خانواده و تأثیر هم‌سالان، سایر متغیرها از عوامل مؤثر و تسهیل‌کننده‌ی پدیده است که با شناسایی آن‌ها می‌توان به کنترل درست و هدایت صحیح این نسل پرداخت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.