چکیده:
هدف از ارائه این مقاله، شناخت و پیادهسازی ویژگیهای مورد انتظار در اپکهای کتابخانهای است، تا به کاربران خود این امکان را بدهند که بدون به مراجعه به سایتهای اینترنتی، به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. روش / رویکرد پژوهش: تحلیل متون یافتهها: با وجود تقدم زمانی در ایجاد فهرستهای کتابخانهای نسبت به موتورهای جستوجو و کتابفروشیهای اینترنتی، امروزه شاهد عقبماندگی مشهود این فهرست ها نسبت به رقبای جدی آنها یعنی موتورهای جستوجوی اینترنتی هستیم. تحقیقات اخیر نشان میدهد که استفاده از فهرستهای عمومی پیوسته (اپک ها)، نسبت به موتورهای جستوجوی اینترنتی از استقبال کمتری برخوردارند . بنابراین باید در سرویسهای اطلاعاتی تغییراتی را اعمال و عقبماندگی اپکهای کتابخانهای را نسبت به موتورهای جستوجوی عمومی اینترنتی مانند گوگل و یا کتابفروشیهایی چون آمازون، جبران کرد. نتیجهگیری: انتظارات یک کاربر در هنگام استفاده از اپک یک کتابخانه، بهرهمندی حداکثری و سردرگمی حداقلی است. درواقع این انتظار تا امروز بهصورت کامل و مورد انتظار محقق نشده است. جامعه کتابداری باید این هدف را برای خود ترسیم کند که اپک باید جذاب و کارآمد باشد و اگر استفاده از آن آسانتر از سایر رقبا نیست، حداقل به سهولت آنها باشد و از نقش کتابخانهها بهعنوان متولیان اطلاعرسانی در طول تاریخ دفاع شود.
خلاصه ماشینی:
"setaB بسیاری از نظرات و پیشنهادات برای اصلاح اپکهای کتابخانهای از سال 2000-مقارن با زمانی که سائوپرل و سایه6پیشنهادهایی مبنی بر چگونگی تغییر فهرستهای کتابخانهای ارائه کردند-تاکنون در حال اجراست اما نکته مهم این است که آیا آنها توانستهاند پس از گذشت چندین سال،همانگونه که ویژگیهای عمومی جدیدی به اپک اضافه میکنند،راهی نیز برای ورود به سایر فهرستهای کتابخانهای پیدا کنند یا خیر؟آیا کتابداران توانستهاند با تعدیل تکنیکها و فناوریهایی که در حال حاضر در سایر منابع اطلاعاتی وجود دارد، فهرستها را جذابتر و کاربرپسندتر کنند یا خیر؟ محققی به نام مارکی7(2007)،گفته است:«ما باید سریع تغییرات را اعمال کنیم،در غیر این صورت با خطر از دست دادن مخاطبان خود مواجه خواهیم شد».
یکی دیگر از طرحهای دیجیتالی کردن منابع کتابخانهای در سال 2004 توسط گوگل انجام شده است که در این زمان،منابع اطلاعاتی کتب گوگل با تغییرات اساسی،از طریق دیجیتالسازی مطالب کپی شده از کتابخانههای بزرگ آمریکایی و انگلیسی در سراسر جهان،در اختیار کاربران قرار گرفت.
یکی دیگر از محدودیتها در زمینه بررسی ویژگیهای این دسته از سرویسهای اطلاعاتی، مربوط به نوع این پایگاههای اطلاعاتی است که سعی شده رایجترین و شناختهشدهترین آنها در این مقاله مورد بحث قرار گیرد؛آمازون به عنوان مشهورترین و عمومیترین مرکز فروش منابع به ویژه کتاب،گوگل به عنوان موتور جستوجوی قوی اینترنتی،کتابخانه کنگره به عنوان شناختهشدهترین کتابخانه در حوزه تهیه فهرستهای کتابخانهای و همچنین وردکت را به عنوان رقیبی برای گوگل بررسی کنیم.
"noitamrofni latrop dna golatac yrarbil ot ssecca resu fo yrarbiL,muinnelliM weN eht ni lortnoC cihpargoilbiB no ecnerefnoC :morf,7002,6 tsuguA deveirteR."