Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت های زنده گی بر دختران نوجوان مناطق محروم کشور در اردوهای تابستانی

نویسنده: ؛

بهار 1384 - شماره 7 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 129 تا 148)

کلیدواژه ها : سلامت روانی ،مهارت های زنده گی ،اختلال های عاطفی ،اختلال های ارتباطی

کلید واژه های ماشینی : بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت ،نوجوان ،مهارت ،آموزش ،آزمون ،آموزش مهارت ،دختر ،میزان اثربخشی آموزش مهارت زنده‌گی ،اثربخشی آموزش مهارت زنده‌گی ،دختر نوجوان ،اثربخشی ،مرحله پس‌آزمون وضعیت رفتاری دانش‌آموز ،آموزش مهارت زنده‌گی ،بهداشت ،رفتار ،اختلال ،زنده‌گی ،رفتاری ،بهداشت روانی ،پژوهش ،پس‌آزمون ،پیش‌آزمون ،نمره ،میانگین ،مهارت زنده‌گی بر دختر نوجوان ،آموزش مهارت زنده‌گی به دختر ،آموزش مهارت زنده‌گی بر دختر ،وضعیت رفتاری ،بررسی وضعیت رفتاری گروه ،مهارت زنده‌گی به دختر نوجوان

طرح کلی این پژوهش از نوع پس آزمون – پیش آزمون با یک گروه و پس رویدادی به لحاظ بررسی وضعیت رفتاری گروه ها است. در این پژوهش برای بررسی اختلال های رفتاری در آزمودنی ها، مقیاس ارزش یابی رفتاری راتر (فرم آموزگاران) به کار آمده است. این آزمون از روایی و اعتباری نسبتا بالا برخوردار است. نخست 86 آزمودنی ها به طور تصادفی برگزیده شدند و در مرحله ی پیش آزمون از طریق مربیان مورد مشاهده قرار گرفتند. سپس برای بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت های زندگی، مهارت هایی چون حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر انتقادی و خلاق، چه گونه گی بهداشت جسم و روان، مهارت های میان فردی و ارتباطی به شیوه ی آموزش مستقیم به مربیان و به شیوه های غیر مستقیم (یادگیری مشارکتی، بازی های تربیتی، بارش فکری، ایفای نقش، بحث و گفت و گو، کار در گروه های کوچک، الگوی افزایش آگاهی، کندوکاو گروهی، نمایش، پرسش و پاسخ آموزش مستقیم – عملی، و مسئولیت های اردویی) به دانش آموزان دختر در اردوگاه ها آموخته شد. آزمودنی ها در مرحله ی پس آزمون دوباره ارزش یابی شدند. یافته ها نشان داد که میانگین نمره های پس آزمون نسبت به میانگین نمره های پیش آزمون به گونه ئی معنادار کم تر است که این به معنای اثربخشی آموزش مهارت های زنده گی در بهبود وضعیت رفتاری نوجوانان است. هم چنین تفاوتی معنادار در وضعیت رفتاری نوجوانان در پایه های گوناگون تحصیلی دیده می شود که این تفاوت در مرحله ی پیش آزمون نشان می دهد که نوجوانان پایه ی دوم و سوم راهنمایی مشکلات رفتاری بیش تری دارند؛ در حالی که در مرحله پس آزمون وضعیت رفتاری دانش آموزان پایه های یکم و دوم راهنمایی نسبت به نوجوانان پایه سوم راهنمایی بهبود بیش تری داشته است. به سخن دیگر، آموزش ها در گروه های سنی پایین تر موثرتر است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.