Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی باورهای برنامه ریزان درسی درباره ی تفاوت های دختران و پسران در زمینه ی شناختی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 83 تا 96)

کلیدواژه ها : برنامه‌ریزان درسی ،حساسیت جنسیتی ،تفاوت‌های جنسیتی ،زمینه‌های شناختی

کلید واژه های ماشینی : فراهم‌آوران کتاب‌های درسی درباره‌ی تفاوت‌های ،فراهم‌آوری کتاب‌های درسی ،دفترهای فراهم‌آوری کتاب‌های درسی ،کتاب‌های درسی درباره‌ی تفاوت‌های دختران ،باورهای فراهم‌آوران کتاب‌های درسی ،دختران و پسران ،پرسمان ،بررسی باورهای برنامه‌ریزان درسی ،جنسیتی ،برنامه‌ریزی درسی و پژوهش‌های جنسیتی ،پژوهش آگاهی از باورهای فراهم‌آوران ،کارشناسان ،برنامه‌ریزی درسی ،پسران در زمینه‌ی شناختی ،پژوهش ،تفاوت‌های ،دختران پسران در زمینه‌ی شناختی ،تفاوت‌های جنسیتی ،کارشناسان دفترهای فراهم‌آوری کتاب‌های درسی ،تفاوت دختران و پسران ،زمینه‌ی ،برنامه‌ریزان درسی درباره‌ی تفاوت‌های دختران ،پرورش برنامه‌ریزی درسی ،پرسش‌های ،تفاوت‌های دختران پسران ،باورهای برنامه‌ریزان درسی درباره‌ی تفاوت‌های ،زمینه‌ی فراهم‌آوری کتاب‌های درسی ،توانایی‌های ،گروه‌های فراهم‌آوری کتاب‌های درسی ،زنان

یکی از مهم‌ترین سازواره‌های نظام آموزش و پرورش برنامه‌ریزی درسی، و دست‌آورد آن کتاب‌های درسی است.هدف از این پژوهش آگاهی از باورهای فراهم‌آوران کتاب‌های درسی درباره‌ی تفاوت‌های دختران پسران در زمینه‌ی شناختی است.روش این پژوهش کیفی و جامعه‌ی آماری آن مدیران، کارشناسان، و اعضای کارگروه‌های کارشناسی در همه‌ی دفترهای فراهم‌آوری کتاب‌های درسی، و صاحب‌نظران آشنا به فرآیند برنامه‌ریزی درسی و پژوهش‌های جنسیتی است.از این میان، 55 نفر از مدیران، کارشناسان، و اعضای کارگروه‌های کارشناسی، و 22 نفر صاحب‌نظران آشنا به برنامه‌ریزی درسی و پژوهش‌های جنسیتی، به شیوه‌ی هدف‌مند گزیده شدند.داده‌های مورد نیاز از این گروه، با پرسمان نیمه‌ساختاری، پرسش‌نامه‌ی پاسخ‌باز، و یادداشت‌های میدانی گرآوری، و به روش استقرایی تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها نشان داد که فراهم‌آوردن کتاب‌های درسی به تفاوت جنسیتی ذاتی در زمنیه‌ی شناختی اعتقاد نداشتند و یادآور شدند که هرگونه تفاوت دختران و پسران در زمینه‌ی شناختی فرهنگی است و ریشه در چشم‌داشت‌های متفاوت جامعه، خانواده، گروه هم‌سالان، و روش‌های پرورشی والدین دارد.

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته‌های پژوهش بررسی پیوسته‌ی داده‌های به‌دست آمده از پرسمان، پرسش‌نامه، و یادداشت‌های میدانی نشان می‌دهد که فراهم‌آوران کتاب‌های درسی، بر پایه‌ی نگرش‌شان به تفاوت‌های دختران و پسران در زمینه‌ی شناختی و بایسته‌گی بازتاب آن در کتاب‌های درسی، در دو دسته جای می‌گیرند:حساس به جنسیت 1 ، و نیمه‌حساس به جنسیت 2 . جدول 2-باورهای برنامه‌ریزان حساس به جنسیت در زمینه‌ی توان‌مندی شناختی دختران و پسران و بایسته‌گی بازتاب آن در کتاب‌های درسی هم‌چنان که دیده می‌شود این دسته از برنامه‌ریزان به تفاوت نداشتن دختران و پسران در زمینه‌ی شناختی باور دارند و چنین باوری را بر پایه‌ی بررسی‌هایی مانند آزمون‌های هوش می‌دانند که نشان داده است تفاوت نمره‌ی هوش دختران و پسران معنادار نیست. جدول 4-باورهای برنامه‌ریزان حساس به جنسیت در زمینه‌ی توان‌مندی شناختی دختران و پسران و بایسته‌گی بازتاب آن در کتاب‌های درسی هم‌چنان که دیده می‌شود این دسته از برنامه‌ریزان در زمینه‌ی ویژه‌گی‌های شناختی دختران و پسران، آن‌ها را در زمینه‌های علمی و فنی و زبانی متفاوت می‌دانند و در دیگر زمینه‌ها تفاوتی میان آن‌ها نمی‌بینند. از آن‌جای که کتاب‌های درسی نقشی مهم و سرنوشت‌ساز در ساخت نگرش‌های دختران و پسران به توانایی‌هاشان دارد، به برنامه‌ریزان درسی یا فراهم‌آوران کتاب‌های درسی پیشنهاد می‌شود که برای به‌کارگیری بهینه‌ی توان‌مندی‌های اندیشه‌گی فراگیران خود در ابعاد گوناگون، توسعه، مانند توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی، و هم‌چنین پدیدآوری باوری خوش‌آیند در دختران و پسران درباره‌ی توانایی‌های خود، و از میان برداشتن الگوهای جنسیتی، مانند مردانه بودن ریاضی و کارهای فنی، و زنانه بودن رشته‌های ادبی و انسانی(که تأثیری ویران‌گر بر توانایی‌های دختران و پسران دارد)، کتاب‌های درسی را با نگرش نبودن تفاوت جنسیتی در زمینه‌ی شناختی فراهم آورند و چهره‌های توان‌مند زنان و مردان را در زمینه‌ی شناختی در آن‌ها بازتاب دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.