Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی باورهای برنامه ریزان درسی درباره ی تفاوت های دختران و پسران در زمینه ی شناختی

نویسنده: ؛

تابستان و پاييز 1384 - شماره 8 علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 83 تا 96)

کلیدواژه ها : برنامه‌ریزان درسی ،حساسیت جنسیتی ،تفاوت‌های جنسیتی ،زمینه‌های شناختی

کلید واژه های ماشینی : پسران در زمینه‌ی شناختی ،دفترهای فراهم‌آوری کتاب‌های درسی ،دختران و پسران ،پرسمان ،فراهم‌آوری کتاب‌های درسی ،باورهای برنامه‌ریزان درسی ،برنامه‌ریزی درسی ،باورهای فراهم‌آوران کتاب‌های درسی ،تفاوت‌های جنسیتی ،تفاوت دختران و پسران ،زمینه‌ی شناختی ،کتاب‌های درسی ،درسی و پژوهش‌های جنسیتی ،فراهم‌آوران کتاب‌های درسی ،آگاهی از باورهای برنامه‌ریزان ،فراهم‌آوری ،باورهای برنامه‌ریزان ،فراهم‌آوری چارچوب پرسمان ،برنامه‌ریزان نیمه‌حساس به جنسیت ،کتاب‌های درسی به تفاوت ،کتاب‌های درسی درباره‌ی تفاوت‌های ،تفاوت‌های دختران ،صاحب‌نظران آشنا به برنامه‌ریزی ،پژوهش‌های جنسیتی ،برنامه‌ریزان حساس به جنسیت ،چارچوب پرسمان ،نگره‌ی ،شناختی دختران و پسران ،نیمه‌حساس به جنسیت ،آموزش و پرورش

یکی از مهم‌ترین سازواره‌های نظام آموزش و پرورش برنامه‌ریزی درسی، و دست‌آورد آن کتاب‌های درسی است.هدف از این پژوهش آگاهی از باورهای فراهم‌آوران کتاب‌های درسی درباره‌ی تفاوت‌های دختران پسران در زمینه‌ی شناختی است.روش این پژوهش کیفی و جامعه‌ی آماری آن مدیران، کارشناسان، و اعضای کارگروه‌های کارشناسی در همه‌ی دفترهای فراهم‌آوری کتاب‌های درسی، و صاحب‌نظران آشنا به فرآیند برنامه‌ریزی درسی و پژوهش‌های جنسیتی است.از این میان، 55 نفر از مدیران، کارشناسان، و اعضای کارگروه‌های کارشناسی، و 22 نفر صاحب‌نظران آشنا به برنامه‌ریزی درسی و پژوهش‌های جنسیتی، به شیوه‌ی هدف‌مند گزیده شدند.داده‌های مورد نیاز از این گروه، با پرسمان نیمه‌ساختاری، پرسش‌نامه‌ی پاسخ‌باز، و یادداشت‌های میدانی گرآوری، و به روش استقرایی تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها نشان داد که فراهم‌آوردن کتاب‌های درسی به تفاوت جنسیتی ذاتی در زمنیه‌ی شناختی اعتقاد نداشتند و یادآور شدند که هرگونه تفاوت دختران و پسران در زمینه‌ی شناختی فرهنگی است و ریشه در چشم‌داشت‌های متفاوت جامعه، خانواده، گروه هم‌سالان، و روش‌های پرورشی والدین دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.