چکیده:
این پژوهش با دو هدف بررسی چهگونهگی نگرش دختران جوان به دوستی و معاشرت پیش
از ازدواج، و همچنین بررسی رابطهی زمینههای فرهنگی جامعهپذیری با نگرش دختران
به دوستی و معاشرت پیش از ازدواج انجام شده است.برای این کار، 360 نفر از دختران
دانشجو از دانشگاههای شیراز(253 نفر)و علوم پزشکی شیراز(107 نفر)با میانگین سنی
9/21 سال به شیوهی پیمایشی بررسی شدند.یافتهها نشان داد که نگرش و سوگیری بیش از نیمی از دختران دانشجو(6/55 درصد)به
اینگونه دوستیها میانه بوده است.تحلیلهای دو متغیره نشان داد که همبستهگی نگرش
دختران به روابط پیش از ازدواج، با متغیرهای اولویتهای ارزشی، باورهای دینی،
پایبندی به ارزشهای دینی، نگرش دوستان، نگرش خانواده، تحصیلات پدر و مادر،
دانشگاه محل تحصیل، و برخی ابزارهای رسانهئی، معنادار بوده است؛در حالی که
همبستهگی آن با زمان حضور در دانشگاه و به کارگیری ابزارهای رسانهئی همچون
روزنامه و مجله معنادار نبوده است.تحلیل چند متغیره نیز نشان داد که تنها سه متغیر
پایبندی به ارزشهای دینی، نگرش دوستان، و نگرش خانواده، بر روی هم 5/60 درصد از
واریانس متغیر وابسته را تبیین میکند که در این میان، مؤثرترین متغیر، پایبند به
ارزشهای دینی بوده است.به طور کلی، میتوان گفت اگر چه دگرگونیهای این گستره از
روابط، به سوی ارزشهای مدرن پیش میرود، اما دختران، همچنان گذشته، میان ارزشهای
سنتی و مدرن سرگرداناند.
خلاصه ماشینی:
"اما در سالهای گذشته، همراه با افزایش دانش آموختهگی زنان و حضور گستردهی آنان در گستردههای مختلط اجتماعی، و همچنین با گسترش چند و چون رسانههای گروهی و دگرگونیهای بنیادی در بستر زمینههای فرهنگی جامعه پذیری، پدیدهی روابط و معاشرت پیش از ازدواج، از درون روابط بین شخصی جوانان در حال زایش است و یافتههای پژوهشی نیز این گفته را تأیید میکند(آزاد ارمکی و دیگران، 1379؛عبد اللهیان، 1383؛جوکار، 1383؛ احمدنیا و مهریار، 1383؛ساروخانی و رفعتجاه، 1383).
همچنین، در این پژوهش، بر پایهی گفتارهای اینگل هارت دربارهی ارزشهای سنتی، سکولار-خردگرا، و نیز اقتدارهای سنتی، قانونی، و فرد گرایانه، نگرش مثبت به روابط پیش از ازدواج، از یک سو ارزشی مدرن، سکولار و خردمندانه انگاشته میشود که خود را از چنبره و چیرهگی دین بیرون آورده است و رویاروی ارزشهای سنتی میایستد؛و از سوی دیگر، از آنجا که این نگرش، در خود گونهئی اعتراض به ارزشهای سنتی و دینی.
بدینسان، معادلهی رگرسیون چند متغیره برای متغیرهای یاد شده چنین خواهد بود: اگر این سه متغیر را سه زمینه و عامل فرهنگی در فرآیند جامعهپذیری افراد بشماریم، میتوان گفت که نهادهای دینی تأثیر گذارترین عامل فرهنگی در جامعهپذیری و انتقال ارزشها و هنجارهای مربوط به روابط میان دو جنس پیش از ازدواج است؛چرا که این متغیر در میان همهی متغیرها بالاترین میزان همبستهگی را با متغیر وابسته دارد و به تنهای توانسته است 5/60 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کند."